20 084 läst ·
85 svar
20k läst
85 svar
Separat jordfelsbrytare utanför badrummet
Man skarvar i centralen med ubåt eller wago.
En orsak är för att kunna komma in i ett rör måste skarven utsättas för en dragkraft som kan orsaka att den får dålig kontakt eller lossnar, man kan ju inte på förhand veta hur hårt nån kommer att dra i tråden. I dosan kan man vissuellt kontrollera att skarven är ok. Dessutom är ev. fördelen med att skarva i rör i princip obefintlig.
vem fan skarvar i ett rör???
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
En som jag hade anställd, han skarvade åt sig själv trots att jag sa nej, typiskt hempul, han slutade sedan av andra orsaker.
Protte
Protte
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Man får ju grena upp i en dosa, så att man inte skulle få skarva (dvs bara ansluta en gren) känns inte riktigt logiskt. (Ta t ex fallet när man tar bort ett uttag eller dylikt och drar ur fk-n, skulle man då behöva dra om hela kabeln från källaren?) Och om man inte får skarva där, var får man då skarva? Jag kan inte reglerna här, utan resonerar bara, så jag är intresserad av att höra från de som vet. Någon?warwick skrev:
Elinstallationsreglerna 526.3
Alla förbindningar ska vara tillgängliga för besiktning, provning & underhåll med följande undantag:
- skarvar hos nergrävda kablar
- massafyllda eller inkapslade kablar
- förbindning mellan kall ledare och takvärmeelement eller golvvärmesystem
Så hur man tolkar 2:a raden där med massafyllda eller inkapslade kablar är väl att om man t.ex. använder en färdig sats för gjuthartsskarvning eller dito krympslangsats så skulle det vara ok att skarva i rör också. Men frågan är vad som är mest arbetskrävande, att byta några meter FK eller skarva?
EDIT: Hittade lite till i SS4241438 5.19 Kabelförläggning i byggnader
Skarvning av installationskabel får endast utföras med kopplingsdosa eller kopplingslåda som är anpassad till kabeltyp och omgivningsförhållanden.
Skarvning av kraftkabel utförs med för kabeltypen avsedd materiel.
Så då torde detta vara utrett.
Alla förbindningar ska vara tillgängliga för besiktning, provning & underhåll med följande undantag:
- skarvar hos nergrävda kablar
- massafyllda eller inkapslade kablar
- förbindning mellan kall ledare och takvärmeelement eller golvvärmesystem
Så hur man tolkar 2:a raden där med massafyllda eller inkapslade kablar är väl att om man t.ex. använder en färdig sats för gjuthartsskarvning eller dito krympslangsats så skulle det vara ok att skarva i rör också. Men frågan är vad som är mest arbetskrävande, att byta några meter FK eller skarva?
EDIT: Hittade lite till i SS4241438 5.19 Kabelförläggning i byggnader
Skarvning av installationskabel får endast utföras med kopplingsdosa eller kopplingslåda som är anpassad till kabeltyp och omgivningsförhållanden.
Skarvning av kraftkabel utförs med för kabeltypen avsedd materiel.
Så då torde detta vara utrett.
Redigerat:
Är inte lite syftet med den där bilen man får betala extra för som kund att installatören ska ha vanligt förekommande material och verktyg med sig och inte behöva åka och handla mitt i allt? Jag menar, FK borde väl vara ett av de mest använda materialen man använder som elektriker, då vore det ju synnerligen dumt att inte ha det i bilen.warwick skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden