2 531 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
ytterligare JFB funderingar..
Låter nästan som om någon har - gud förbjude - förväxlat nolla och jord i installationen. Alltså INTE fuljordat utan helt enkelt bytt plats på ledarna. Det skulle förklara varför felet bara föreligger när kylen är istoppad. Jag skulle noggrant kolla att uttagets jord verkligen går till jordskenan och inte till nollskenan och vise versa för nollan.dell4 skrev:har kollat vidare på detta problem och jag blir inte klokare..
Jag satte tillbaka nollan från gruppen med kylen. och summern piper högt. (50ohm igen)
Jag går och drar ur sladden till kylen, då slutar summern att pipa och mätinstrumentet visar ingenting...
aha tror jag, det är fel på kylen. mäter mellan nolla och jord på stickkontakten på kylen men där är det ej fel..?
sätter jag i sladden börjar det pipa och visar 50ohm igen i centralen..
Pen
En annan ide som skulle ge samma symptom är om elektrikern har tänkt sig att kylen inte ska beröras av JFB och gjort misstaget att föda gruppsäkringen med fas före JFB men nollat gruppen efter JFB. Han har alltså missat att sektionera nollskenan. Kanske mer troligt än att man förväxlar nolla och jord. Symptomet ovan skulle då visa sig förutsatt att:
- Du har en huvudbrytare som föegår undercentralen avslagen under din mätning och
- Det finns en annan undercentral parallellt med den du mäter på och tillika efter huvudbrytaren ovan
Då skulle man kunna få den resistiva smitväg som du mäter upp. I annat fall skulle du få spänningsatt nolla (men det verkar inte vara fallet).
Pen
- Du har en huvudbrytare som föegår undercentralen avslagen under din mätning och
- Det finns en annan undercentral parallellt med den du mäter på och tillika efter huvudbrytaren ovan
Då skulle man kunna få den resistiva smitväg som du mäter upp. I annat fall skulle du få spänningsatt nolla (men det verkar inte vara fallet).
Pen
Redigerat:
Den här är lite knivigare att förklara. Men om någon grupp i den första centralen matas med en fas som går utanför JFB men nollas i nollskenan efter JFB, och denna grupp har en inkopplad belastning, och du har en avslagen huvudbrytare gemensam för båda centralerna under mätningen, och det inte finns ytterligare någon undercentral, så skulle du faktiskt få det här beteendet.dell4 skrev:En annan fråga.
Nu när kylen är urdragen så finns ingen kontakt mellan nolla o jordskena. MEN om jag slår på säkringarna (trots att strömmen är av) till en undercentral så blir det "kortis" mellan nolla o jord.. Den undercentralen har ingen JFB och är kopplad innan JFB . Faserna till den ligger innan JFB (på ovansidan) och PEN ledaren ligger på jord skenan där inkommande ligger.
Varför piper summern (på mätinstrumentet som sitter på varsin skena) då när man slår på säkringarna?
Dina två fel-mätningar kan förklaras var för sig, men det är lite svårt att få till ett ensamt fel som uppfyller båda!
Pen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden