El
elmont: Är frysens "hölje" spänningsatt får man verkligen hoppas att den är JORDAD så att säkringen löser och är den inte jordad ( äldre utförande) är väl miljön så pass säker att ingen skada sker. Jordfelsbrytaren får inte vara det som avgör om en anläggning är säker eller ej utan det måste avgöras av anläggningens status i övrigt, men med JFB som en EXTRA säkerhetsdetalj.
TLovskog: Helt ärligt så tror jag det just här på byggahus.se finns flest "artiklar" skrivna i just detta ämnet. Tror du hittar mest på att söka efter just IHC, KNX, EIB, LonWorks, DUpline, Elkomatik, etc
mycke_nu: [citat] Vägen till jord kan mycket väl gå via spaden OCH den som gräver. Säkring löser vid 10 A medan 0,05 A är dödande.
mycke_nu: Min har laddare typ mobiltelefon med platta amerikanska stift, 110-240 V iofs, men inte så kul att köra med adapter i badrummet. Får kanske börja med helskägg igen:eek:
Rrrrr: Ifall han nu kan koppla lös ena änden och trä in en skarvmuff, så är de väl lika bra att dra ut trådarna å sätta dit slang/muff som vanligt och dra tillbaka dom? Annars finns det öppningsbar flexslang för specialtillfällen.
bonnen: Det är ellagen som i grund och botten reglera nätkoncessionen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19970857.HTM Här finns det mesta.
Pen: Radera EPROM med krossad kvicksilverlampa går däremot utmärkt. Har praktiserats flitigt av undertecknad. Pen
Fotografen: [citat] Är nog meningen att den ska vara "brun". Har funnits mycket roligt man kan ramla på ibland, platt lampsladd med röd och svart är en annan kuriositet.
systemfel: om det är en gips vägg kan du ju borra under utaget och sen dra ut utaget från dosan borra ett hål i dosan och sedan dra kablen igenom dosan ? och vips så ser det hur snyggt som helst när den kan följa golvsocklen. om det nu är där nere
prototypen: Utbytbarheten innebär att man då spikar en ny kabel utanpå eller annan väg och "glömmer" den gamla kabeln. Protte
Rostig_9000i_-88: För att leka lite på komponentnivå är Multisim / Electronic workbench en alldeles ypperlig simulator att testa hur el fungerar. För att komma igång med PLC-programmering finns GX IEC Developer från Beijer där man kan ladda ned en gratisversion av programmeringsverktyget (dock begränsad till 512 programsteg men det räcker till en början). Med denna programvara programeras Mitsubishi´s
pefo: Har för mej att 70mm går in om man plockar ur ringen med skruvfästen, trycker i trafon och sätter tillbaka ringen. Gjorde så med en rund trafo som jag tror var samma typ som du tänker använda. Har ingen dosa i närheten så jag kan mäta hur det är.
Styrman_jansson: OK. Har lurat på LED-belysning med tycker fortfarnande det blir knasigt ljus. Med tanke på vad några halogenspottar drar, hur lite man egentligen har lyset tänt på sommaren och det faktum att jag har två 90Ah batteri i vagenen så känns det som brinntiden även med halogen kommer att bli "tillfredställande"... Tack, el_richard, för tipset om dimmern förresten!
trojlee: det är ju en öppning för den ljuskännande dioden så det går inte att vända på lock/botten:D... / M
Rrrrr: Är ju inte alltid så lätt att få tändtråd från strömbrytarna till under överskåp. Och arb.belysning ovan arbetsbänk vill man kunna slå på snabbt och enkelt utan att måsta gå tvärs genom hela rummet. Själv har jag hemma tryckknappsdimmer både vid arbetsbänken samt i kombination med övriga brytare.. så man kan slå på/av/dimmra belysningen från båda hållen.. är rätt värt!
DjAlbert: Eftersom TS säger att han inte har nån JFB menade jag att han skulle sätta en inne i centralen enbart för denna grupp, även om jag inte skrev det;)
norrbottenstorpet: Jag började med tapetskydd men övergick sedan till brytare utan skydd. Det ser estetiskt bättre ut. Möjligen för väldigt kladdiga barnfingrar kan det vara bra. Kanske installeras i barnrummet. Men i övrigt har jag inte använt tapetskydden. Jag upplever snarare Renovaserien som ganska stor. I alla fall om man relaterar till gamla tiders bakelit- och porslinsbrytare.
Pucco: Fibrer av olika tjocklek i löpmeter och en ljusledarmodul med lins. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=4406.htm http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=1924.htm
Fotografen: Borde inte vara något problem men tänk på att dosan inte får byggas igen, ska gå att komma åt. Beroende på hur det ser ut och var centralen sitter osv kan det vara en snyggare lösnig att dra nytt.
mrfrenzy: Om du är rädd om far, bygg inte kabeln utan se till att han fixar sina gamla uttag istället.
prototypen: [citat] Har du en CRT så har du 15-27 kV spänning innanför glaset, Har du en platt så vette gudarna men det kan vara så att skärmen är jordad och du själv som fungerar som antenn och phasen reagerar. Protte
Bloink: Utomhusspottar brukar ha ip-klass 65-67. Finns många olika utomhusspottar på www.elbutik.se Här är en tabell över ip-klassningarna: [citat]
Bjurran: [citat] Hur ser det ut med dimmer till det uttaget, och ska du ha 12 V eller 230 V. Vill bara göra dig uppmärksam på att alla kombinationer inte fungerar då, men överlåter till någon mer kunnig att tala om vad som fungerar eller inte då det var för länge sedan jag bråkade med det själv...
pefo: En lekman har nog bäst nytta av 'Elsäkerhetspocketen' och den hittar man ju om man klickar vidare lite. :)
prototypen: Det står faktiskt att Hagers JFB ska ha skilda skyddsjordskenor MEN ALDRIG I HELA MITT LIV skulle jag såga av en skyddsjordskena och skarva ihop den igen med en trådstump. Jag skulle hellre aldrig sätta dubbla skyddsjordskenor om inte den första blir full. Skyddsjorden får ju aldrig brytas, förstår inte logiken med skilda, möjligen ordning och reda med skyddade till vänster och