3 408 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Rätt kabel till centralen.
Dessutom tillåter ett rent TN-S system att man multippeljordar, dvs har nya jordtag med vissa mellanrum. Det är fördelaktigt både för säkerheten (ingen potentialskillnad mellan ett hus och dess omgivningar) och minskar störningarna på jorden.
I ett TN-C och TN-C-S leder multippeljordning till en ökning av de vagabinderande jordströmmarna.
I ett TN-C och TN-C-S leder multippeljordning till en ökning av de vagabinderande jordströmmarna.
jag har TNC matning till bi-byggnaderna och har jordtag kopplat till PEN skenan i dessa undercentraler, att jag får vagabonderande strömmar är ju inget som spelar mig nån roll, jag sover inte 10cm från matarkabeln till garaget så de elektriska fälten är inget att bry sig om, och att nån 10-del ab strömmen går via marken till trafon är ju heller inget som påverkar mig.. men att däremot ha det extra skyddet som jordtaget ger är en fördel, speciellt då man har luftledning till bi-byggnaderna och då löper större risk att drabbas av PEN-brott. jordtaget jag har slått ner vid garaget klarade vid ett test av att leda ner runt 8 ampere ström med bibehållen balans mellan faserna.
Multippeljordning med TNC kan bli rejält farligt. Vid PEN-brott kan lätt bränder utbryta (kan de i och för sig i vilket fall som helt vid PEN-brott).
Vagabondernade jordströmmar kan orsaka alsköns konstiga fel som överströmmar i metalldelar som inte är avsedda att vara strömbelastade, störningar i elektronik, farliga beröringsspänningar mm.
Vagabondernade jordströmmar kan orsaka alsköns konstiga fel som överströmmar i metalldelar som inte är avsedda att vara strömbelastade, störningar i elektronik, farliga beröringsspänningar mm.
ja men vad leder inte ett PEN-brott till utan extrajordning? jo just samma sak!petersv skrev:Multippeljordning med TNC kan bli rejält farligt. Vid PEN-brott kan lätt bränder utbryta (kan de i och för sig i vilket fall som helt vid PEN-brott).
men med extrajordning har man en möjlighet att få ner farliga beröringsspänningar till en lägre nivå!och hur skulle det kunna bli överströmmar i metalldelar om jag slår ner ett 3 meter långt jordspett utanför ett garage, drar in en 6mm2 FK och kopplar den till PEN skenan??
det får iaf inte jag ihop... vid inkommande penbrott går en del av strömmen ner till jordtaget istället..
Redigerat:
Med multippeljordning kommer mycket riktigt strömmen att gå via jordspettet, men var tar den vägen sen då? Det är lätt att den hittar en bra väg via någon signalkablel, metalldel, annat hus eller liknande. Det är inte säkerat att jorden är den bästa ledaren hela vägen tillbaka till transformatorns jordspett. Förvånadsvärt ofta är det något annat som en rejäl bit av strömmen går via.
TN-C är livsfarligt efter bara ett fel hur man än vänder och vrider på det. Med TN-S och lokala jordtag är riskerna för farliga beröringsspänningar samt vagabondernade jordströmmar mycket små.
TN-C är livsfarligt efter bara ett fel hur man än vänder och vrider på det. Med TN-S och lokala jordtag är riskerna för farliga beröringsspänningar samt vagabondernade jordströmmar mycket små.
jojo.. men nu är det så att jag bor på landet och det går inga "signalkablar" i backen här, jordspettet når långt ner i grundvattnet och stolpen där "min" transformator står befinner sig i näst intill sankmark med mycket vatten så den är också väljordad, och även utmed stolplinjen är det ibland jordtag var 10:e stolpe ungefär..
skulle elbolagen göra nåt som var livsfarligt då? iofs så kom de här stolparna upp långt innan man visste vad signalkabel och datorer var för nåt..
men sen så leder ju inte mitt jordtag ner nån ström (ev en mycket liten, under 1A, om allt är felfritt.. det är först om det händer nåt med matande PEN som jordspettet kommer till nytta. jag tyckte iaf att det var en bra extra säkerhet med tanke på luftledningsmatningen.
skulle elbolagen göra nåt som var livsfarligt då? iofs så kom de här stolparna upp långt innan man visste vad signalkabel och datorer var för nåt..
men sen så leder ju inte mitt jordtag ner nån ström (ev en mycket liten, under 1A, om allt är felfritt.. det är först om det händer nåt med matande PEN som jordspettet kommer till nytta. jag tyckte iaf att det var en bra extra säkerhet med tanke på luftledningsmatningen.
Jo, jag kan hålla med. Med TN-C får man utvärdera vilken risk man vill ta. I ditt fall håller jag med om att lokala jordtag anslutna till PEN kan vara det minst onda alternativet. Man får titta på hur marken och lokala installationer i omgivningen ser ut.
Vagabonderande jordströmmar från stolpledningar där delar av nollströmmen har gått genom marken har skadat boskap i vissa fall. Jag antar att strömmen ibland letade sig tillbaka en bit via någon metall. Potentialskillnaden lokalt runt där den ledaren tar slut kan då bli hög. Å andra sidan måste man annars ha isolationstranformatorer för att inte skillnaden verklig jord mot PEN ska bli farligt hög. Med lokala jordtag tvingar man ju markpotentialen att bli samma som PEN-ledaren.
Med rena TN-S-system slipper man de här avvägningarna. PE kan jordas så tätt man vill utan att större strömmar uppstår än som behövs för att ta hand om potentialskillnader i marken.
Vagabonderande jordströmmar från stolpledningar där delar av nollströmmen har gått genom marken har skadat boskap i vissa fall. Jag antar att strömmen ibland letade sig tillbaka en bit via någon metall. Potentialskillnaden lokalt runt där den ledaren tar slut kan då bli hög. Å andra sidan måste man annars ha isolationstranformatorer för att inte skillnaden verklig jord mot PEN ska bli farligt hög. Med lokala jordtag tvingar man ju markpotentialen att bli samma som PEN-ledaren.
Med rena TN-S-system slipper man de här avvägningarna. PE kan jordas så tätt man vill utan att större strömmar uppstår än som behövs för att ta hand om potentialskillnader i marken.
Klicka här för att svara