Hej! Jag håller på att montera infravärme på altan, jag drar det mesta själv och sedan kommer elektrikern och kopplar. Jag ska ha 4st. så jag tänkte dela dem 2 + 1 + 1 på faserna, jag har en timer sedan förut, men jag behöver någon kontaktor där imellan och är inte riktigt säker på vad det ska vara. hittade den här, är det en sådan jag behöver ?

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=76650&search_page=

Ja, jag vet att jag inte får göra det själv, men det är roligt och så får man det som man vill ha det...

/Mattias.

Om du ska ha EN timer som styr 3faser så måste du ha en kontaktor ja. Men om du, som du säger, bara förbereder för elektrikern, så är väl detta inget problem? Fråga elektrikern hur han/hon vill ha de!

Ja, fråga elektrikern så får han det som han vill ha och då blir han gladare, man har ju lite olika ideer om hur och vad man ska använda. Hade du tänkt att göra allt så vore det ju lite skillnad med tips angående vad du skulle använda

Jag hade sett till att brytaren för infravärmaren är tvåpolig ( bryter nollan och fasen), så kan du bryta bort jordfelet i infravärmaren med brytaren om det uppstår.

Paulo1 skrev:
Jag hade sett till att brytaren för infravärmaren är tvåpolig ( bryter nollan och fasen), så kan du bryta bort jordfelet i infravärmaren med brytaren om det uppstår.
Alltså Paulo1, läste du TS inlägg innan du körde ditt vanliga standardinlägg? Inget fel med det du säger men TS har fyra infror på tre faser. ;)

En 4-polig arbetsbrytare?

TS: Tänk på att ska du köra värmarna på klocka måste denna vara av fast modell, alltså ingen stickproppsmodell.

Då hade jag kopplat en tvåpolig brytare för varje infravärmare, så har jag åtminstone värme i någon vid jordfel.

Brytare är ju vääälidigt lätta att styra med en timer

Kontaktorn, som styrs av timern, skickar ström till infravärmarna via tvåpoliga brytare som man kan bryta vid behov. Man vill kanske inte alltid ha alla infravärmarna i drift samtidigt. Med brytarna kan man även bryta bort ev jordfel (ofta i infravärmare) som utlöser jordfelsbrytaren och därmed kan man återställa jordfelsbrytaren utan att akut behöva ringa elektrikern.

Du börjar närma dig ett svar på frågan som ställdes.

Eller så har man bara en fyrpolig kontaktor så bryter man bort alla eventuella jordfel och slipper en massa extra brytare. Sen som sagts många gånger på forumet innan är inte malmbergs högsta kvalitet.

Ja, jag fick ju inget klart svar, men några ideer iaf, extra brytare till varje infra hoppar jag nog, men en det där med 4-polig kontaktor för att bryta bort jordfel lät rätt smart, då kopplar man alltså faserna + nollan genom kontaktorn? Något märke/modell/typ ni vill rekomendera där? Timern jag har är så klart en fast installerad modell...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.