Hej!

Jag håller på med att lite olika byggnader på min tomt och jag skall lägga ner jordkabel.
Är det någon som har någon bra produkt att rekommendera för att skarva kabel i jord!
Kabel är en EKKJ 4x2,5+2,5
Jag får hit elfolket om 2 veckor då de är på semester nu.
Jag skall göra alla inköp under denna vecka.
Tack på förhand.
 
Tapeskarv: E0715070
Krympskarv: E0716020

OBS! Du måste ha rätt skarhylsor och rätt tång för att nypa ihop dom. Med krympskarven måste du såklart även ha en varmluftspistol/gasolbrännare.

Detta är inget jag skulle rekommendera att du gör själv, om skarven går i sär pga dålig pressning mitt i vintern så är det inte speciellt roligt.
 
Tycker du ska använda en en gjutskarv, klart bättre enligt mina erfarenheter, då behöver du inte oroa dej för att den skulle glida isär.
Har för mig att "3M" har en bra, hitta inte E-nr nu.
 
Jag gjorde detta igår använde då krympslang på varje ledare och sedan en krympslang på alltihopa, alla krypmslangarna har ett lim på insidan som smälter håller ihop och tätar alltihopa. Kändes väldigt seriöst och hållbart. jag köpte detta på SOLAR i uddevalla de har även ubåtar som det kallas och de har även små lådor som man fyller med flytande harts. dock måste man ha en speciell tång för detta som man kan köpa på Biltema, de har två olika tänger för alla storlekar min kabel var en 6mm2.
 
Tången har man för att skarva ledarna OAVSETT vilken metod man använder, och ska det vara utfört "riktigt" duger troligtvis inte Biltemas presstång inte
 
Biltemas presstång ger pressningar som inte är täta. Jag vet inte hur det är vid 230V och klena dimensioner men vid högre spänning och grövre ledare har man pressverktyg som ger täta pressningar så att inte föroreningar kommer in och skadar kontaktytan mellan ledare och presshylsan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.