Tänkte sätta upp 5st 20W halogen-spotlights på 55cm avstånd från varandra längs med samma 2.5mm2 kabel (totalt 3m lång) och driva dem med en 12v elektronsik transformator med överbelastningskydd och kortslutningsskydd och transformatorn klarar max 6m lång kabel.

Nu när jag läste i manualen till spot:arna säger de att man skall ha en kabel från varje spotlight till transformatorn om inte den har en säkring på sekundärsidan, så då funderar jag lite på om överbelastnings- och kortslutningsskyddet är tillräckligt?

Låter väldigt konstigt så som de skriver tycker jag då jag inte kan se hur enskilda ledningar till respektive spotlight skulle kunna ersätta en säkring i transformatorn?

Risken de ser är nog att man bränner upp kabeln mellan transformator och den första spotten. Den utsätts ju för den totala strömmen om man kopplar spottarna i en kedja. Det är nog inte alla som använder 2.5mm2 kabel!

Hur mycket ström kan transformatorn ge?

/Hasse

Transformatorn är på 100VA

Läste manualen på engelska å där var det lite mer begripligt, än den svenska översättningen, i fallet med separata ledningar skulle varje ledning vara säkrad för sig, vilket de hade missat i den svenska översättningen.

Misstänker att det som är den stora risken är den 20cm långa kabeln mellan spotlightens skruvplint och själva lampan, för blir det kortslutning ute vid lampan så blir det kortslutning och man parallellkopplat flera lampor går all ström genom den kabeln och det finns risk för överhettning och brand i den kabeln,

I mitt fall använder jag en 50W armatur men med en 20W lampa, så den bör även klara den högre kortslutningsströmen, speciellt då ett elektronisk kortslutningsskydd som jag har är snabbare än en vanlig trög glassäkring vilket lär vara det som de måste ha dimensionerat för(?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.