6 302 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Hjälp med att välja R/TV/DATA/SAT uttag
Sida 1 av 2
Hej!
Är villrådig vilka uttag jag skall montera i kåken.
R/TV eller R/TV/DATA eller R/TV/SAT, vad bör man välja vid nybygge.
Data känns lite överflödigt då jag i samma "dosa" kommer kommer att lägga ut 2xCat6.
Och vilken dämpning skall man välja, är ju 20 år sedan jag lästa radioteknik på gymnasiet...
Samt vilken kabel är det som "gäller", skall väl vara lite "bättre" kabel om man skall köra data elelr sat i den också?
/L
Är villrådig vilka uttag jag skall montera i kåken.
R/TV eller R/TV/DATA eller R/TV/SAT, vad bör man välja vid nybygge.
Data känns lite överflödigt då jag i samma "dosa" kommer kommer att lägga ut 2xCat6.
Och vilken dämpning skall man välja, är ju 20 år sedan jag lästa radioteknik på gymnasiet...
Samt vilken kabel är det som "gäller", skall väl vara lite "bättre" kabel om man skall köra data elelr sat i den också?
/L
Vill du kunna köra SAT måste du ha koax om du vill vara säker på att det fungerar. MF:n ligger på över 2GHz. Vanlig TV ligger på upp till 900Mhz (idag) och det funkar nog på cat7 (se LexComHome) som är specad upp till 1000MHz. Men PIMF är ett rent helsike att jobba med.
Men ska du bara köra med ren rå korskoppling, inga distributionsförstärkare och kabelanpassningar så är koax bäst för R/TV/SAT och Cat6 för nätverk. 10G hemma dröjer nog ett bra tag då det ställer mycket stora krav på prestanda i datorer och övrig utrustning för att det ska vara någon vits.
Men ska du bara köra med ren rå korskoppling, inga distributionsförstärkare och kabelanpassningar så är koax bäst för R/TV/SAT och Cat6 för nätverk. 10G hemma dröjer nog ett bra tag då det ställer mycket stora krav på prestanda i datorer och övrig utrustning för att det ska vara någon vits.
Vanlig K-TV koax, gärna med mittledare > 1mm för låg dämpning. Vilka uttag du ska ha bestäms av hur du tänker utforma nätet men jag förmodar att det ska vara ett stjärnnät. Då sätter du en splitter i distributionspunkten och ett M1, slututtag, i rummen. Har du för dålig signalstyrka på matningen så får du plussa på med en förstärkare också.
Tar gärna namn eller helst E-nummer på lämplig kabel.
Har 5 punkter som skall bekännas, tänkt dra ut 3 ledninger från centralpunkten, dvs 2 ledningar matar 2 uttag, och en ledning matar ett singeluttag.
Vad sätter jag då för uttag på dom grenar som har 2 uttag på sig?
/L
Har 5 punkter som skall bekännas, tänkt dra ut 3 ledninger från centralpunkten, dvs 2 ledningar matar 2 uttag, och en ledning matar ett singeluttag.
Vad sätter jag då för uttag på dom grenar som har 2 uttag på sig?
/L
Jag brukar köpa från Elfa, en kabel som heter KTV 1,1/4,9 CV som funkat bra till satellit. Motsvarande E-nummer har jag ingen aning om.
Ska du ha två uttag så ska du ha ett serieuttag. Det har en genomgångsdämpning på ca 3dB och en anslutningsdämpning på ca 4-8dB. Inte mer om du bara har två uttag. Ska du ha fler kan man gå upp i anslutningsdämpning eftersom man matar lite starkare signal eftersom det är fler uttag. Sista uttaget i kjedjan skall ha ett avslutningsmotstånd.
Ska du ha två uttag så ska du ha ett serieuttag. Det har en genomgångsdämpning på ca 3dB och en anslutningsdämpning på ca 4-8dB. Inte mer om du bara har två uttag. Ska du ha fler kan man gå upp i anslutningsdämpning eftersom man matar lite starkare signal eftersom det är fler uttag. Sista uttaget i kjedjan skall ha ett avslutningsmotstånd.
Generellt kan man säga att ju tunnare kabel desto högre dämpning. En grövre mittledare innebär att kabeln också är tjockare. Har man en bra signalkälla kan man köra med kabel med högre dämpning men det blir lite mer att tänka på om man har långa slinor med många uttag. Tunnare kabel används oftast när man behöver dra flera kablar i samma rör i exvis en större fastighet. Jag har använt tunnare kabel hemma på några ställen för att kunna gå fram och tillbaka i samma 16mm rör utan problem och då även med kombinerad TV/SAT-signal.
Jag hakar på denna tråd ....
Men var är egentligen skillnaden mellan R/TV/SAT och R/TV/DATA?
Kan man blanda dessa två typer av uttag i ett stjännät? Saken är den att jag inte har verken data eller SAT just nu uatn bara en centralantenn gom går till en spitter och så till 5 st tvuttag som jag funderar på att utöka med en till. Funderar på att ta R/TV/SAT för att ev-framtids-anslutningar.
Hur ser man vad är det för uttag som är monterad idag? Jag skall skruva loss och kolla. Har för mig att kanaldigital-montören sa till grannen (som skall ha samma uttag som oss) att deras uttag var inte sta-uttag och därför fick han nya utanpåliggande som passar för parabol.
Men var är egentligen skillnaden mellan R/TV/SAT och R/TV/DATA?
Kan man blanda dessa två typer av uttag i ett stjännät? Saken är den att jag inte har verken data eller SAT just nu uatn bara en centralantenn gom går till en spitter och så till 5 st tvuttag som jag funderar på att utöka med en till. Funderar på att ta R/TV/SAT för att ev-framtids-anslutningar.
Hur ser man vad är det för uttag som är monterad idag? Jag skall skruva loss och kolla. Har för mig att kanaldigital-montören sa till grannen (som skall ha samma uttag som oss) att deras uttag var inte sta-uttag och därför fick han nya utanpåliggande som passar för parabol.
R/TV/SAT matas med en koax. R/TV/DATA matas med en koax och en CAT5 eller CAT6 kabel. Alternativt kör man CAT7 till bägge uttagen men då kan man inte ha SAT-möjligheten. Bästa lösningen när man drar nytt, IMO, är att dra fram en koax och två CAT6 till varje uttag och sätta upp ett R/TV/SAT+dubbelt datauttag på de platser där man vill ha TV-möjlighet.
Du behöver inte skruva loss. Titta bara på uttaget. Du har förmodligen uttag med två anslutningar, en Radio och en TV. Ett R/TV/SAT uttag har tre anslutningar där SAT-uttaget är en sk F-kontakt. Ser ut som en grov skruv med ett hål i mitten som sticker ut. Varför din granne fick utanpåliggande uttag om det redan fanns ett R/TV-uttag förstår jag inte då R/TV/SAT inte tar mer plats. Har man dessutom K-TV typ av koax (folieskärmad) fram till uttagen så behöver man inte byta kabel heller. Äldre koax försvann väl å andra sidan när TV2 kom...jimboy skrev: