Undrar hur det kan komma sig att mina nyinstallerade spottar släcks ca en sekund efter att jag tänt dem? Detta problem uppstår (vad det verkar) endast när jag brutit strömmen på den säkringen. Felet avhjälps genom att jag tänder spottarna och dimmar ned dem och sedan upp igen. Därefter förblir de tända även på full effekt tills jag släcker dem. Någon som vet vad detta beror på?

Har du en dimmer med minnsefunktion? I så fall kan det vara den som behöver återställas och det åstadkommer du genom att dimmra upp och ner.

Tack för tipset! Jag har någon ny Siemens-trafo. Vet ej om den har minnesfunktion. Eller om det är dimmern som har minne? Det ska jag kolla när jag kommer hem. Förhoppningsvis är det på någotdera sättet.

Redigerat:
Tror jag fått hjärnsläpp. Du menar givetvis ifall dimmern minns vilken ljusstyrka den hade på spottarna senast den var tänd. Det gör den. Om jag dimrar ner till svagt ljus och sedan släcker så blir det samma svaga ljus nästa gång jag tänder. Kan det vara detta som gör att den släcks när strömmen varit av? Borde den inte bara starta med full ljusstyrka istället för att slockna?

Tja, att den slocknar kan vara avsiktligt för att indikera att ingen nivå är inställd. Konstruktörer kan ha underliga idéer. Men jag tror att det är minnesfunktionen som är orsaken till att den beter sig som den gör första gången den är inkopplad.

Vad är det för typ och fabrikat?

Hur ofta bryter du strömmen???

Samma problem med TV, nyare torktummlare, spishäll, klockradio.

el_richard skrev:
Hur ofta bryter du strömmen???
Inte särskilt ofta men eftersom vi håller på och renoverar ett rum så har det blivit att vi måst bryta strömmen ett par gånger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.