El
zno: Tackar! Den där pdf:en hade jag inte lyckats leta fram (och inte min elektriker heller...).
Bjurran: [citat] Håller med Protte helt i denna fråga då jag själv råkat ut för "brand" pga exakt detta. Brytaren smälte och fick min jacka (som brytaren råkade ligga emot) att börja glöda. Det var inte alls långt ifrån att det började brinna, och då hade jag troligtvis inte suttit här idag då jag (som vi ofta gör) jobbade själv i garaget på kvällen. Snälla ha respekt för el och gör
elmont: Både slang och rör SKALL fästas så att dom inte ligger löst i väggarna, slangen fäster man tätare (ca. 60 cm C/C) nått som fungerar mycket bra på slang är smältlim (naturligtvis av rätt sort/typ). Det är mer än dragavlastningar som gör lös kabel i väggar besvärligt, tex. kablarna ska dras "efter beränsningsytorna" dvs. ej diagonalt utan i lod och våg och det sk vara möjligt
ronolo: Tack för era tipps. Jag vet inte om vi drabbades om någon betongfrossa, men nog blev det hektiskt dagarna innan så det fanns ingen tid att gå in och titta till denna tråden. Det blev inga slangar annat än golvvärmen i plattan, så jag är glad att ni inte kommit med några måste-tipps =)
falukorv: [citat] Ha ha! Kul med lite ironi och skämt, det kan bli lite konstiga diskussioner här emellanåt!
pefo: [citat] Man har bedömt att fem är lagom för att det utan problem skall gå att dra i och ur kablarna. I gynsamma fall går det att få i mer och det är ju inte precis så att man drar en massa effekt genom en trappkoppling så man måste börja kompensera för samförläggning! ;)
Johan Gunverth: Jag funderar på om jag inte skall gjuta en nisch istället. Typ 30x30cm och 10cm djupt. Om man nu vill koppla/fördela något någon gång går det ju sätta utanpåliggande spolsäkra kopplingsdosor i gjutgods. Alla anslutning sätter man upptill inne i nischen så rinner det inte in vatten i dem.
Boge Aner: Ok, i fasadmätarskåpet sitter PEN-ledaren klämd med ett bleck sedan sitter jordkabeln och utanpå den ytterliggare ett bleck som är skruvat med två muttrar. Finns det något sätt att kontrollera att allt är som det ska när man kopplat som beskrivs ovan? Jag förstår att man inte ska ge sig på saker som man inte förstår, men jag hatar att inte förstå...
Kjell_G: Jag valde utanpåliggande, mest för att jag inte hade detaljplanerat hur förrådet skulle se ut/användas. Tänkte att det var då lättare att flytta uttag, brytare mm. Har OSB-skivor runt om, lite spik o skruvhål gör inte så mycket känns det som. Kjell G
kuse: Tack för svar. Det är inte bara en våning utan båda våningar samt del av kök samt del av källare som är inkopplad till denna säkring.
x man: Varför inte köpa en trisslott när ändå turen håller i sig :)
hajof70: Förstår vad du menar... :cool: Den kommer nu att flyttas...:rolleyes:
elmont: E nr hittar du hos tex grossisterna som Elektroskandia.se, Ahlsell.se, Selga.se med flera
Mats: Enda platsen jag har där tele och el är i närheten av varandra är stolpen där luftledningarna blir markledning. Som tur är sitter mätarskåpet där också så att när jag skaffar åskskydd så måste det väl bli där man får mecka mest?
Mats: Det jag tänkte på var ju att iom hällar och lösa ungnar så brukar man ta bort perilexen och ersätta med uttag mer anpassade för de nya behöven
Fotsvett: [citat] Det heter gjutskarv, finns en sats med en plastdosa som liknar en ubåt, som man skarvar en kabel i och sen fyller med gjutharts, svart som synden och man vill inte ha de på fingrarna, ganska svårt att tvätta bort :D Det som är bra med det att direkt efter man har hällt i gjuthartset och satt på locket så går det att dra igång strömmen upp till 1k volt, vill säga att man har
Loner: [citat] Det var som jag trodde då mao, kalasbra. /L
ZeroX66: Då blir man ju lite orolig över om man kan ha en massa fel och elektrikerräkningen slutar på en rätt otrevlig summa, men vi har inga konstiga elprylar hemma utom de vitvaror som är vanliga. Har fjärrvärme i huset! Skall även boka jordfelsbrytare till stugan där det kan vara värre där det finns pumpar, vattenberedare och en massa andra elsaker som kan vara knasiga, men man får väl
Rrrrr: Många elfirmor låter dig säkert dra rör och dosor själv, om du ringer och gör upp om de INNAN du börjar.. samt att han/hon kan komma dit och gå igenom jobbet och visa hur du ska göra innan! Jag har dragit el i "hemma-pulade" rör/dosor i ett garage en gång.. och elen i de garaget blev garanterat DYRARE pga att han drog rören själv.. därför att de var så mycket fel, vi fick bryta
elmont: Om du väljer husleverantörens "standardlösning" så brukar det bli rätt mycket extra, grundutförandet brukar vara i snålaste laget
toker78: Väggarna är putsade med tegel på insidan. Har iaf sett något tegel på nått ställe... :)
electrocuted: vilken tur att TS besparade en elektriker från att förlora en massa pengar;)
micraracing: Hej Tack för tipset Fotografen! Nog är det många kablar alltid. kommer att byta och separera nolla o jord.