Vi bygger ett garage och har nu kommit till el-jobben. Vår inhyrda elektriker surrar om potentialutjämning och att grundentreprenörerna borde ha gjort/förberett för en sådan.

Finns det regler som säger att det måste finnas en sådan?

Antagligen viker dom sig av skratt bakom husknuten:D

Du behöver inget sådant skydd om du ej bor under en kraftledning ,typ.

Sök på potentialutjämning här på forumet så kommer du att hitta en hel del information. Det är såvitt jag förstått saken ett krav på att potentialutjämna plattan vid nybyggnation, men generellt sett så är det inte så många som uppfyller kravet... inte alls många...

Japp, det finns regler om att nya byggnader ska potentialutjämnas. Finns en hel del skrivet om detta här i forumet!

edit: wintermania hann före :D

Då detta är mer än elfråga så flyttar jag dit den här tråden

Elinstallationsreglerna SS4364000 413.1.2

I varje byggnad ska följande ledande delar anslutas till huvudpotentialutjämningssystemet

- Skyddsledare eller PEN-ledare i huvudledningar:
- huvudjordningsskena
- jordtagsledare (om sådan finns)
- rörledningar av metall
- byggnadsdelar av metall, centralvärmeanläggning och luftkonditioneringssystem
- armeringsjärn i betong om tillämpligt

Men hallåå ,det är frågan om ett garage .Inte ett forskningscentrum med 100 anställda:confused:
Vakna alla på tråden :confused:
Inte konstigt att en del garage kostar 500.000:-

Mikael_L
Västerhaninge 17 skrev:
Men då beror det nog inte på potentialutjämningen i alla fall ... ;) ;)

Men reglerna, strikt och fundamentalistiskt tolkade, säger att det krävs.
"- armeringsjärn i betong om tillämpligt" ger ju samtidigt en öppning, tolkning att man kan strunta i det.

Men jag har uppfattat det som att det är ett krav vid hus och garagegrunder i normalfallet.

Samtidigt är det många hus där man glömmer detta vid grundläggningen, och då är det inte mycket att göra åt det.
Risken för problem vid utelämnad potentialutjämning är nog inte så stor vid vanliga hus och förutsättningar.

Jag ska försöka komma ihåg det vid min grundläggning.
Jag tänkte använda relativt billig galvad stålwire (5-6mm dia) + ett antal galvade wirelås, så kostnaden blir isåfall max ett par hundringar + någon timmes arbete.

Västerhaninge 17 skrev:
Men hallåå ,det är frågan om ett garage .Inte ett forskningscentrum med 100 anställda:confused:
Det är väl inte direkt "high-tech" att ansluta en lina med ett par wirelås i armeringen och dra upp till potentialutjämningsskenan....:)

Västerhaninge 17 skrev:
Frågan gällde om det fanns reglar om att potentialutjämning ska finnas!

Som Nyckelmossen påpekar är det dessutom mycket enkelt och billigt att ordna innan man gjuter.

vajern ska fästas på minst två ställen i varje armeringsmatta.

problemet att PU ofta missas är pga att snickarna har ingen aning om detta, och i många fall så kommer elektrikern efter att plattan är gjuten...

men detta är ingen dyr grej, så om garaget blir dyrt beror det inte på PU

Tja, det är väl som några av er sagt - inte mycket att göra åt nu när grunden ligger där den ligger. Men vi har en del annat att ta upp med mark- och grundentreprenaden så det här blir väl mest en punkt på listan... Trist när man tror att det är proffs som man anlitat.

Tja, bara att bila fram två punkter på varje armeringsmatta och ansluta alternativt accepterar man att det är som det är. Den dagen det blir dags att sälja huset kan det bli problem med anmärkningar på sådan som inte är utfört enligt standard.

Om man genom beräkningar kan visa att det _inte_ är ett säkerhetsproblem att plattan inte är potentialutjämnad så är det också tillåtet. Jag har ingen aning om det finns fall då det är ok ur säkerhetssynpunkt att låta bli.

atelli skrev:
Tja, det är väl som några av er sagt - inte mycket att göra åt nu när grunden ligger där den ligger. Men vi har en del annat att ta upp med mark- och grundentreprenaden så det här blir väl mest en punkt på listan... Trist när man tror att det är proffs som man anlitat.

Det kan väl knappast skyllas på mark och grundentreprenörerna, dvs om dom inte är generalentreprenörer.

Annars ligger det väl på byggherren att samordna sådana här saker.

vedeldaren skrev:
Det kan väl knappast skyllas på mark och grundentreprenörerna, dvs om dom inte är generalentreprenörer.

Annars ligger det väl på byggherren att samordna sådana här saker.
Dom som gjuter plattan bör ju veta om att plattor skall potensialutjämnas, det är ju dom som är yrkesmännen, dock så vet dom sällan om det!

har jobbat med snickare som inte haft en aning om detta tills för ett tag sedan där vi va å gjorde elen och sa detta, det kom mer eller mindre som en chock för dom, dom hade ju gjutit ett gäng om man säger så...

det är ett eljobb, men som jag sa i tidigare inlägg så kommer ju ofta elektrikern långt efter att platta gjutits och ingen har nämt nåt om detta till elfirman... ett problem är vad det är.

komunikation är bra, tyvärr brister den allt för ofta ute på arbetsplatserna enligt min erfarenhet iaf...
sämst är vvs:are på att prata med andra tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.