Den formuleringen i boken har diskuterats här förr.

Tydligen finns det inget stöd i regelverket för att man inte skulle få använda snabbkoppling i metalldosor. Det skall tydligen ses som en rekomendation från elsäkerhetsverket, som bara vänder sig till hempulare. Dvs behöriga elektriker har inget i sitt regelverk som förbjuder eller rekomenderar detta.

Jag har tidigare spekulerat i en tråd om skälet till rekomendationen är att det skulle kunna vara större risk att en tråd hoppar ur en snabbkoppling än ur en skruvkoppling. Ren spekulation. Och en urhoppad tråd kan ju ställa till lite mer skada i en plåtdosa än i en plastdosa.

Redigerat:
Ah, det är jag som läser som en kratta. Jag trodde de pratade om hur uttaget/brytaren sätts fast i själva dosan (jag använder själv alltid båda, dvs både klämmorna och fästskruvarna), inte hur ledarna sätts fast i uttaget/brytaren. Jag köper helt att det för den ovane är lättare att göra rätt med skruvplint än men klämkoppling.

Men jag ser ju nu att det inte kan missförstås. Mitt fel, glöm det, inget att se här, tillbaka till arbetet. :-)

Å andra sidan så borde en koppling som anses ha så stor felrisk att den inte får användas i vissa dostyper inte få användas alls. Att den kan hoppa ur och göra dosan strömförande är ju bara en möjlig konsekvens. Den kan ju i så fall lika gärna hoppa ur och bara ge dålig kontakt, med risk för brand.

Nu verkar ju proffsen mena att snabbkopplingarna är minst lika säkra som skruvkopplingarna idag.

hempularen skrev:
Å andra sidan så borde en koppling som anses ha så stor felrisk att den inte får användas i vissa dostyper inte få användas alls. Att den kan hoppa ur och göra dosan strömförande är ju bara en möjlig konsekvens. Den kan ju i så fall lika gärna hoppa ur och bara ge dålig kontakt, med risk för brand.

Nu verkar ju proffsen mena att snabbkopplingarna är minst lika säkra som skruvkopplingarna idag.
Ja, å andra sidan så tillåter vi torix, med kända felfall. Dessutom går det att glömma att dra skruven i en skruvkoppling (hittade en fas till en grupp i min central som aldrig varit åtdragen...) Så någonstans får man ändå dra gränsen för när säkert är säkert nog. Problemet med klämkopplingen IMHO är att man måste skala rätt längd, och där kan amatören lättare gå bet än proffset, vilket är ett mindre problem med skruvplint.

Problemet ligger nog i uppskalningen och att man måste kolla så att alla kardelerna verkligen sitter i hålet så att inte nån "spretar" och kommer mot plåtdosan. Att det skulle lossna anser jag osannolikt.

Stötte på några "vackra" uttag de senaste dagarna, just metalldosor och kort skalade ledare plus klämfästen. Räckte med att peta på ledarna så släppte de.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.