Vad kan hända om man inte potentialutjämnar garaget. Någon som vet ? Blir kanske mindre vagabonderande strömmar om man inte potentialutjämnar, eller ?

PUS är väl mest till för att slippa skillnader i spänning mellan olika byggnadsdelar om någon del blir spänningssatt pga isolationsfel, jag kan förstå vitsen med det på en industri, med mängder av metallföremål isolerade från varandra, stålstomme, ventilation, rörledningar osv, men i ett garage.. nää känns ju inte som det skulle behövas..

Detta ansvaret ligger på byggherren att samordna, och i detta fallet skulle jag tro att det är beställaren.
Jag begriper mig inte på privatpersoner som vill vara egna byggherrar och tjäna några tusenlappar, sedan tror de att de olika entrepenörerna planerar sina arbeten tillsammans utan deras medverkan. När de istället kan ta hela jobbet på ABT. Då har man rätt att klaga, när allt ansvar ligger på en byggherre. I detta fallet så får man nog ta på sig dumstruten och betala.

Sedan om det är ett garage eller en fabrik på 10.000m2 spelar ingen roll. Enligt elsäk 2004:1 så skall alla byggnader utföras enligt svensk standard, och ss4364000 säger att det skall PUS:as då är det det som gäller.

Man måste inte förlja svensk standard. Elsäk 2004:1 4§ säker att _om_ man följer svensk standard så anses man uppfylla säkerhetskraven. 5§ säger att om man _inte_ väljer att följa svenska standard så måste man i stället visa att säkerhetskraven i föreskrifterna är uppfyllda.

För att svara på frågan: potentialutjämningen hjälper vid ett flertal tillfällen:
- minskad risk för höga potentialer mellan olika ytor vid jordslutning
- minskad risk för brand vid vissa felfall
- minskad risk för små potentialskillnader som orsakar korrosion
- förbättrad motståndskraft mot åskbränder

gnistjagare skrev:
Detta ansvaret ligger på byggherren att samordna, och i detta fallet skulle jag tro att det är beställaren.
Jag begriper mig inte på privatpersoner som vill vara egna byggherrar och tjäna några tusenlappar, sedan tror de att de olika entrepenörerna planerar sina arbeten tillsammans utan deras medverkan. När de istället kan ta hela jobbet på ABT. Då har man rätt att klaga, när allt ansvar ligger på en byggherre. I detta fallet så får man nog ta på sig dumstruten och betala.

Sedan om det är ett garage eller en fabrik på 10.000m2 spelar ingen roll. Enligt elsäk 2004:1 så skall alla byggnader utföras enligt svensk standard, och ss4364000 säger att det skall PUS:as då är det det som gäller.
lugn, jag menar inte att PUS på något sätt är fel, men lite overkill för ett vanligt garage, även om jag själv har ett jordspett anslutet till PEN skenan.. men det har jag bara för att jag vill höja säkerheten å min TNC matning.

Mikael_L
Hej gnistjagare, skönt att se dig !

Jag var nästan rädd att du slutat på forumet. :(

Mikael_L skrev:
Hej gnistjagare, skönt att se dig !

Jag var nästan rädd att du slutat på forumet. :(
Närå. Jag har bytt jobb och skaffat fler barn bara så det har varit svårt med tid till annat. ;)

Hur är det med potentialutjämning i TN-S-system? Vill minnas att det har skrivits om det här att det inte är nödvändigt.

Jodå, det är nödvändigt/tillrådligt i TN-S med.

I ett TN-C-S system kommer potentialutjämningsledarna att vara strömbelastade av vagabondernade jordströmmar. på så vis minskar de strömmarna i andra byggnadsdelar oms hade uppkommit till följd av kombinationen av PE och N.

Eftersom det finns andra och egentligen viktigare skäl till potentialutjämning så möte sådan utföras även i TN-S.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.