Hej!
Vvi ska nu koppla in byggelskåp men vattenfall drar elen ca 100meter från tomten...
Då sa dom att jag skulle fixa kabel så att jag slipper ha elbjörn skåpet 100meter från tomten.

min fråga funkar de me denna kabel har en liggande EKKJ-1 kv 4*6/6.
mkt tacksam för svar

Någon får räkna på det, men det låter nästan lite klent.

Om du tänker använda EKKJ ska den ju förläggas föreskriftsenligt, vilket du ändå ska göra förr eller senare och om arean räcker till beror helt och hållet på förutsättningarna, men nätägarna själva brukar dra minst 10mm² i servisledning. En annan lösning vore ju att få det tilltänkta mätarskåpet uppsatt direkt vid byggplatsen.

Redigerat:
snaggletooth skrev:
Om du tänker använda EKKJ ska den ju förläggas föreskriftsenligt, vilket du ändå ska göra förr eller senare och om arean räcker till beror helt och hållet på förutsättningarna, men nätägarna själva brukar dra minst 10mm² i servisledning. En annan lösning vore ju att få det tilltänkta mätarskåpet uppsatt direkt vid byggplatsen.
de va tanken att vi skulle koppla in mätarskåpet direkt men nåt gick fel i komunikationen så nu vart de byggel till att börja med..för lång väntan på de andra..
hur långt räcker den kabeln tänkte hur många ampere den pallar?man vill juh inte gräva ner för klent..

Har din elektriker beställt dit byggel skåpet???

Normalt får en 6mm kabel säkras 25A.
Men eftersom det är en bit att dra tror jag du får gå ner i säkring. Detta får du be någon behörig räkna på.

Men personligen tycker jag att det är dumsnålt att lägga en så pass klen kabel när man ändå är igång och gräver.Inte framtissäker över huvud taget.

snaggletooth skrev:
de va tanken att vi skulle koppla in mätarskåpet direkt men nåt gick fel i komunikationen så nu vart de byggel till att börja med..för lång väntan på de andra..
hur långt räcker den kabeln tänkte hur många ampere den pallar?man vill juh inte gräva ner för klent..

grejjen e att jag kom över den billigt så därför frågar jag om just den modell av kabel..
men då får jag räkna me att beställa en grövre kabel..Tack för er snabba svar:)

Elskåpet finns redan sen tidigare bygge

s60 skrev:
grejjen e att jag kom över den billigt så därför frågar jag om just den modell av kabel..
men då får jag räkna me att beställa en grövre kabel..Tack för er snabba svar:)

Elskåpet finns redan sen tidigare bygge
Det är mycket möjligt att du kan säkra kablen 16A och det brukar räcka i många fall. Men det är som sagt alltid bättre med lite marginal.

jo men är det inte så att om man har D2-huvudsäkring såm måste servisen vara beräknad för 25A? och motsvarande 63A för D3

Jo så måste det vara. Serviser brukar inte vara 6mm2 så jag har inte reflekterat över det direkt.

Kan du inte be vatten fall dra fram den riktiga kabeln på en gång???

electrocuted skrev:
jo men är det inte så att om man har D2-huvudsäkring såm måste servisen vara beräknad för 25A? och motsvarande 63A för D3

???

Nä, så är det inte....

nähä? väldigt dumt isåfall, om man vill ha 25A säkring i framtiden så är det ju bra om man bara behöver byta passdelar och "köra på"

Mikael_L
electrocuted skrev:
Det kanske inte är "måste", men däremot "smart" eller "bör" eller nåt ... :)

Men jag har alltså ingen aning, så nu inte någon tar det jag skriver som sanning ... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.