Nån som kan förklara skillnaden mellan motorskydd och överströmsrelä?
Sitter en styrenhet för en motor som skickar ut likspänningspulser och som inom kort bränner kontakterna på ett motorskydd, de gamla som satt där va ett överströmsrelä och har bytt till ett nytt sådant.

Motorskydd? du menar motorskyddsbrytare, har egna huvudkontakter medans överströmsreläet bara har signalkontakter

Motorskyddsbrytare japp...

På de gamla som satt så såg de ut som en kontaktor med ytterligare 2 kontaker 95-96 och 97-98
97-98 används väl till ex en larmlampa?
men hur fungerar 95-96 (NC)? i dagsläget så går manövern igenom 95-96 och vidare till flera andra överströmsreläer även de inkopplade på 95-96. Vill säga att när alla överströmsreläer va igång i normal drift så går där en sluten slinga imellan och maskineriet går som det ska, skulle någon av överströmsreläerna lösa ut så stannar allting av, varför funkar det inte med en vanlig motorskyddsbrytare med hjälpkontaksblock.
Dagens överströmsreläer är ju såna som monteras på/efter en kontaktor och då måste ju kontakorn få manöver för att dra och även kontakterna på överströmsreläet (95-96)...
Tacksam för hjälp och förklaring, även om ni vet några enkla kopplingsschemor så jag kan fatta detta :)

Redigerat:
95-96 bryter / 97-98 sluter vid överström.
Om du byter ut överströmsreläet mot en motorskyddsbrytare är det 13-14 du ska använda istället för 95-96 (21-22 mot 97-98). Vissa motorskyddsbrytare kan utrustas med fler hjälpkontakter för att indikera typ av fel (överström, kortslutning, manuellt bruten o.s.v.). Men varför bygga om till motorskyddsbrytare?

Det gamla överströmsreläet som satt ser ut som en kontaktor med 3 ingångar för faser och 2 kontakter 95-96 resp 97-98 allstå en hel klump (inte kontaktor + överströmsrelä) En ganska liten historia 45mm bred, ca 60-70mm hög montage på dinskena. Nu hittar jag bara ett lösa överströmsreläerna som man måste ha en kontaktor till för att få de fungera.
En vanlig motorskyddsbrytare bränns kontakterna i inom kort körning och den löser inte ut heller.
(märkström på befintligt överströmsrelä ställd på 16A, motorn drar 8A och upp till 14A vid full hastighet)
Kollade upp betecknignen på det befintliga överströmsreläet och fick fram vad det nya skulle heta och fick då ett överströmsrelä som man måste ha kontaktor till.
Så då måste alltså det betällas hem en passande kontaktor och det överströmsrelä som är den nya motsvarigheten till den gamla befintliga, som då i sin tur är en hel klump, asså inte 2 delar.

Men varför brinner kontakerna upp i en motorskyddsbrytare men inte ett överströmsrelä.
Och när detta sker så måste ju kopplingen ändras en del eftersom kontaktor måste ha en manöver för att dra.

Okej, nu fattar jag, ditt överströmsrelä arbetade självt utan kontaktor, 95-96 går troligtvis in i styrningen/elektroniken nånstans och bryter där. Ett överströmsrelä innehåller inga kontakter på kraftsidan, bara hjälpkontakter som påverkas av bimetall-bleck alternativt elektronik med strömtrafos så det blir till att byta tillbaka till ett överströmsrelä om du vill få det hela att fungera.

för tillfället bytt till ett bättre begagnat överströmsrelä så det rullar på än så länge, de va nog de svaret jag sökte att 95-96 går in och bryter på något sätt medan en vanlig motorskyddsbrytare inte bryts om något skulle hända förutom om strömmen skulle sticka, allstå måste där sitta en kontaktor som som slutar dra om manöver skulle försvinna ?!? eller måste kontaktorn sluta dra om nått skulle gå fel? det sköter väl överströmsreläet och bara låta kontaktorn falla om man bryter strömmen till skåpet?

hur skulle detta kopplas då? egen manöver till kontaktorn? använda sig av manövern som går igenom 95-96? gammalt skåp detta med 110v manöver.
Bara låta det va som innan och sno någon manöver från någon kontaktor i skåpet?

Och varför bränns kontakterna på motorskyddsbrytaren inom loppet på några minuter? ! ? Strömmen är ju långt ifrån för hög mot vad motorskyddet ska klara. Maskinen går igång och stannar efter en liten stund pga faser försvinner från motorn och det inte går så bra längre tack vare brända kontakter :)

Vad är det för typ av maskin? Motortyp? Motoreffekt? Skulle vara intressant att få se kopplingen på det hela. Har du mätt strömmar och spänningar o.s.v? Det är väldigt svårt felsöka när man inte har hela bilden klar för sig.

Redigerat:
över 95-96 ska normalt inte laster ligga utan det är kontakter som enbart är till för styrning/manöver och är därmed inte dimensionerade för att klara mer än små strömmar.

Fotsvett skrev:
Och varför bränns kontakterna på motorskyddsbrytaren inom loppet på några minuter? ! ? Strömmen är ju långt ifrån för hög mot vad motorskyddet ska klara.
Du skrev i ditt första inlägg att det var en styrenhet som skickade likspänningspulser till motorn. Kan du förklara det närmare?

Är motorn kopplad till en varvtalsregulator? Det skulle kunna ge toppströmmar som är högre än den "effektiva" motorströmmen.

/Hasse

De enda jag vet för till fället är detta är en z axel och de ä en motor som driver en lång skruv när den körs, när maskinen eller z axeln står still så ligger den ändå kvar och "kompenserar" med små ryck fram och tillbaka.
Ska kolla upp i veckan mer info, få med mig lite ritningar på de hela som jag kan visa.
8A-14A är det som har uppmäts och de gamla, även de nuvarande överströmsreläet stog/står på 16A lika så de andra för x och y axel som i sin tur och har nån form av styrenhet som skickar ut likspänningspulser. Manöver i skåpet är 110v på det mesta jag har sett. Det gamla även befintliga överströms reläet heter siemens 3UA5900-1A 12,5 - 18 A tror jag att de va.
Är ny på området men kämpar tappert för att lära mig så mycket som möjligt inom automatik och industri :) Tacksam för all hjälp...

Hoppar in här, hur menar du med att den bränner upp motorskyddsbrytaren på bara några minuter?

/L

Loner skrev:
Hoppar in här, hur menar du med att den bränner upp motorskyddsbrytaren på bara några minuter?

/L
Motorskyddets kontakter bränns, så efter en stunds körning så försvann 2 faser från motorskyddet, tog isär motorskyddet för att kolla av lite nyfikenhet och så då att 2 av kontaktblecken va helt uppbrända. :/

Under mina 15 år som automationsingenjör har jag aldrig varit med om/hört talas om detta.

Men vad är det för typ av drift på Z-axeln, du säger att den ligger kvar och reglerar, är det en servomotor? Dessa brukar kunna ha en driftspänning på runt 600-800 volt!

/L

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.