Q
Hej

Ny på detta mycket intressanta forum.
Har försökt läsa mig till om min fundering men inte blivit klokare, så ja tänkte fråga istället.

Har nyligen köpt hus med gammal fin ladugård utan el, har då tänkt utnyttja denna till att ställa in 2 st bilar, alltså två uttag till motorvärmare, belysning och ett trefasuttag allt med ny central, jordfelsbrytare å hela kittet. Blir inte jag som fixar detta men funderingen är om den redan nedgrävda kabeln EKKJ 3x2,5+2.5 duger till detta? Den förra ägaren har grävt seriöst, 60cm under backe med ett plastband 15 cm ovanför kabel.
Eller blir det till att gräva upp å se glad ut:( om så är fallet, vad för kabel ska ja ha? Det är 34 m till ladugården

Mvh

Redigerat:
Efterssom det bara är en 4 ledare så skulle du behöva ha en av trådarnasom PEN ledare (dvs kombinerad nolla och skyddsjord). En PEN ledare skall alltid vara minst 10kvmm. Dvs din kabel duger inte.

Utöver detta så tror jag att den är i klenaste laget för den sträcka den skall gå. Till 3-fasuttaget vill du troligen ha 16A avsäkring. Din kabel på 2,5kvmm går ju oftast att säkra med 16A, men här går den ganska långt så det finns risk att utlösningskriteriet inte uppfylls.

Jag är inte bra på vilken kabeltyp som är bäst vid nergrävning. Men generellt så bör en kabel till en central vara på minst 6kvmm (och då med 10kvmm PEN ledare). Antingen drar man då en fyrledare på 3x6 + 10. Eller en 5 ledare på 6kvmm.

Om det är en gammal kabel tror jag att kravet på 10kvmm ej gäller. Men detaljer om hur gammal den skall vara, och under vilka omständigheter man får bygga om och utnyttja en sådan vet jag inte. Och oavsett så är den troligen i klenaste laget rent belastningsmässigt för det du vill använda den till.

Nae, det duger inte om du skall sätta upp en central, då jordledaren måste var 10 mm2. Välj femledare 5G 6 mm2 EKKJ eller motsvarande.

EDIT: Hempularen kom före..

om du nöjer dig med enbart 2fas, dvs skippar 3-fasuttaget och enbart har 2 motorvärmaruttag (ett på vardera fasen) och lite belysning så kan du använda din kabel.

Q
Tack så hemskt mycke för dom snabba svaren. Då är de bara å plocka fram spaden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.