Tyvärr så är allt redan draget och rören kanske inte tål hur mycket kablar som helst.

Det var redan färdigmonterat hos grannen (som i mitt fall nu) och canal digital-montören vill inte (fick inte betalt för att) dra till centralen, splitta och byta de infällda uttagen.

De uttag jag tänkte på är: Eljos 6060481 samt 6060451 (E-nummer). Bilden på deras sida är kanske missvisande.

http://www.schneider-electric.se/ka...84&ProdID=9972&thisArrCount=13&maxArrCount=21
http://www.schneider-electric.se/ka...84&ProdID=9973&thisArrCount=14&maxArrCount=21

Som det ser ut nu hos mig så finns det två uttag i varje rum. Den ena R/TV/XXX och den andra (bredvid den första) är för rikstelefon. Ett rör är draget till varje uttag med tillhörande kabel (coax samt telekabel). Har inte undersökt vad det är för koaxkabel det är än.

Skall försöka få in 1-2 ethenet kablar i rören. Om det blir trångt så tar jag bort telekabeln eller funderar att dra ena ethernetkabel i TV-röret och det andra i tele-röret. Tror ni det blir problem att samdra TV/DATA samt tele/DATA?

Byter ut således ut rikstelefonuttaget mot dubbla ethernet-uttag.

Man vill kanske inte chansa med cat6, p.g.a. av att rören kan bli för trång/snäva m.m. och kör med cat5e. Är det vettigt då?

jimboy skrev:
Skall försöka få in 1-2 ethenet kablar i rören. Om det blir trångt så tar jag bort telekabeln eller funderar att dra ena ethernetkabel i TV-röret och det andra i tele-röret. Tror ni det blir problem att samdra TV/DATA samt tele/DATA?

Byter ut således ut rikstelefonuttaget mot dubbla ethernet-uttag.

Man vill kanske inte chansa med cat6, p.g.a. av att rören kan bli för trång/snäva m.m. och kör med cat5e. Är det vettigt då?
Nej, det skall inte vara några problem att "samdra", eller vad menar du? Med störningar så blir det inga problem. Och tele kan du som sagt skippa; det fungerar lika bra (snarare; bättre) över Cat-X kabel (X >= 3).

Modern CAT6-kabel är ganska smidig, de gamla tjocka parskärmade versionerna är ute. Men, om du har/hittar en smidig(are) CAT5e så är det inget egentligt problem. Det enda du väljer bort då är 10Gbit/s och det kommer att dröjja lääänge innan det blir vanligt hemma. Det är fortfarande försvinnande få som kör 1Gbps hemma, och det stöds utmärkt av CAT5e. TV hade du ju redan coax för, så det är inget skäl. Och du har ju rören kvar, så om 30 år eller så så kan du ju gå direkt till fiber, den är smalare... :-)

Kollade men TV-kontakt. Hade F-kontakt så det kan väl vara en R/TV/SAT eller R/TV/DATA.

Inget e-nummer där inte, men tror att set satt en klisterlapp men texten MM01.

Fick inte ner dragfjädern i röret där TV-kabeln (6,5 mm) satt. Men jag skall prova med mer våld när jag har tid.
Min tanke är att jag skall ha tele-kabel och TV-kabel i samma i ena röret och två ethernet kablar i det andra röret. Frågan om jag måste ta en mjuk (flertrådig) ethernetkabel istället för en solid för att få ner två kablar i röret?

jimboy skrev:
Min tanke är att jag skall ha tele-kabel och TV-kabel i samma i ena röret och två ethernet kablar i det andra röret. Frågan om jag måste ta en mjuk (flertrådig) ethernetkabel istället för en solid för att få ner två kablar i röret?
Jag skulle säga nej. Det är svårt att kontaktera en flertrådig kabel i slitskontakter (de är helt enkelt inte gjorda för det). Man KAN få det att fungera, i alla fall ett tag, men även om det blir rätt från början så kan det lätt krångla vid ett senare tillfälle.

Kolla istället lite olika kablar, alla med solida ledare är inte gjorda lika. Och går det inte att torrdra kablarna så finns det alltid smörja. Smorda kablar samt två som jobbar, en som drar och en som matar, så skall det mycket till för att det inte skall gå.

Och överväg en extra tp-kabel istf. telefon. Finns ingen anledning att lägga tid på att dra sådant idag.

Det finns både tunnare koax och CAT5e/6 som man kan använda om det är trångt. Man ska inte bli allt för nojig över dämpning i koaxen. I värsta fall kan man sätta en förstärkare för att få upp nivån men då ska man ha lååånga kablar. Jag kör tex 120m KTV 1,1/4,9 från parabolen utan problem. En KTV 0,7/2,9 dämpar lite mer men på normala sträckor inget problem med det. Har man mottagningsproblem beror det nästan uteslutande på dålig antenn eller kontaktering.

I Cat kabeln ska du ha solida ledare. Som påpekat så är det en klar risklösning att köra flertrådigt med avseende på glappkontakt med tiden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.