3 498 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Brytare och trafo och dimmer och extern styrning?
Hej,
Sitter och klurar på vad det finns för några trevliga lösningar på följande:
- Jag vill ha (el eller flera) brytare med dimmer-funktion
- Jag vill ha gärna ha möjlighet att "emulera" knapptryckningar från PLC e.d
Så hittade jag Dimmertransformatorer från Elko (t.ex DTR105, se http://www.elko.se/elko_sve/userhtml/download/elektronikkatalogen_web.pdf) som verkar lovande.
Jag parallell-kopplar en (eller flera) jalusi-brytare med min PLC. Varje källa kan tända/släcka dimma upp/ned genom att sluta fas mot referens. Dessa kopplas till en DTR, som i sin tur kan styra flera STR (slavar)
Detta borde väl funka fint? (Synd att de är så dyra bara..)
Det jag är orolig för är att det bara verkar vara en styringång - inte två som jag hoppas på. Alltså borde det vara omöjligt att utföra "Släck"-kommande utan att veta om lampan redan är på, right? Likadant borde det vara omöjligt att styra om man vill dimma upp eller ned om lampan redan är på. Då dimmar den alltid ner, antar jag?
Sedan skulle jag gärna vilja ha tips om kompakta jalusi-brytare. T.ex 4 (helst 4, 2 kan duga) fjädrande brytare som har två lägen var. Det skulle då användas som "Dimma upp/ned" för fyra separata lamp-grupper. Har ni sett en sådan?
Tack!
Sitter och klurar på vad det finns för några trevliga lösningar på följande:
- Jag vill ha (el eller flera) brytare med dimmer-funktion
- Jag vill ha gärna ha möjlighet att "emulera" knapptryckningar från PLC e.d
Så hittade jag Dimmertransformatorer från Elko (t.ex DTR105, se http://www.elko.se/elko_sve/userhtml/download/elektronikkatalogen_web.pdf) som verkar lovande.
Jag parallell-kopplar en (eller flera) jalusi-brytare med min PLC. Varje källa kan tända/släcka dimma upp/ned genom att sluta fas mot referens. Dessa kopplas till en DTR, som i sin tur kan styra flera STR (slavar)
Detta borde väl funka fint? (Synd att de är så dyra bara..)
Det jag är orolig för är att det bara verkar vara en styringång - inte två som jag hoppas på. Alltså borde det vara omöjligt att utföra "Släck"-kommande utan att veta om lampan redan är på, right? Likadant borde det vara omöjligt att styra om man vill dimma upp eller ned om lampan redan är på. Då dimmar den alltid ner, antar jag?
Sedan skulle jag gärna vilja ha tips om kompakta jalusi-brytare. T.ex 4 (helst 4, 2 kan duga) fjädrande brytare som har två lägen var. Det skulle då användas som "Dimma upp/ned" för fyra separata lamp-grupper. Har ni sett en sådan?
Tack!
Här finns en variant som klarar både en och två ingångar: TE-T http://www.tridonicatco.com/kms/media/uploads/el_trafo_switchdim_copy1.pdf (Text på tyska, men t.o.m jag förstår schemat)
Dock vet jag inte om de har av/på möjlighet, eller minne för senaste ljusstyrka. Och sedan verkar de oroliga för att olika transformatorer kommer "ur synk" med varandra (en på 80% nedan de andra är på 65% t.ex). Annars hade de nog inte haft "sync-funktionen" på 10s.
Några erfarenheter av det här märket/modellen?
Sedan letar jag fortfarande med ljus o lykta efter en kompakt jalusi-brytare..!
Dock vet jag inte om de har av/på möjlighet, eller minne för senaste ljusstyrka. Och sedan verkar de oroliga för att olika transformatorer kommer "ur synk" med varandra (en på 80% nedan de andra är på 65% t.ex). Annars hade de nog inte haft "sync-funktionen" på 10s.
Några erfarenheter av det här märket/modellen?
Sedan letar jag fortfarande med ljus o lykta efter en kompakt jalusi-brytare..!
Tja när det gäller jalusibrytare är det bara att kika in på www.jalusi.se eller ännu bättre ringa in till deras säljkontor för dom har mycket eller om inte så skaffar de fram det mesta du behöver - oavsett om du behöver en enda brytare eller flera. Även till konsument.
Sedan tidigare nöjd kund hos dem!
Sedan tidigare nöjd kund hos dem!
Klicka här för att svara