Hej!
Min första fråga till forumet.
Är det fel att gå förbi strömbrytare och relä och koppla min pump direkt till ett uttag för att se om den funkar? Det är en Grundfors 220V placerad 80 meter under marken. En säkring går (16A) varje gång jag sätter på den och jag misstänker att det är något fel med relän (pumpen är 4 år gammal men relän är 30 år och först nu ser jag att den är för 380V... kanske den ursprunliga pumpen var trefas?).
Jag skulle vilja kunna fylla på hydroforen någon gång för att ha lite vatten i huset tills elektrikern kommer och åtgärdar felet.
Mvh
EOW
1 456 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Prova pumpmotorn
-
-
Medlem · Västra Götaland · 970 inlägg 7 sep 2008 10:167 sep 2008 10:16 #2
Innan du ger dig på att få gnistor i ansiktet tycker jag kanske det är klokast att ohmmäta mellan de urkopplade trådarna från pumpen. Ligger värdet under 14 ohm så har garanterat något hänt med pumpen.
-
7 sep 2008 11:19 #3
Jag har gjort det... konstigt nu ändras värdena hela tiden (har det med kabelns längd att göra?) Men med multimetern ställd på 2000k får jag oftast 020 eller -020.. vad det nu ska betyda.
Pumpen (Grundfos SQ) har motorskydd och annan elektronik som borde slå av om det är något fel så jag hoppas verkligen att korslutningen finns någon annanstans.
En földfråga, Apprentice: Varför gnistor i ansiktet? Om jag inte hoppar över säkringskåpet/säkringen forde den gå som den gjort hittills innan jag ställer till det rejält, eller hur? -
Medlem · F · 5 500 inlägg 7 sep 2008 11:217 sep 2008 11:21 #4
En frisk motorlindning har mycket lägre resistans än 14Ω så att mäta den med en vanlig multimeter går inte. Men får du ett utslag om du mäter till jord så är det ju något lurt på gång. Men att mäta motorlindningen eller isolationsfel utan rätt mätinstrument går inte.
-
Medlem · Västerbottens län · 17 600 inlägg 7 sep 2008 11:277 sep 2008 11:27 #5
En frisk motorlindning har mycket lägre restans än 14 ohm, jag bara upprepar så ingen tror något annat.
Om du misstänker något annat fel än pumpen, koppla bort pumpen och anslut en lampa och se om säkringen går.
Protte -
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.
Liknande trådar
-
Provspets spänningsprovare
El -
Längre knivblad / större knivdisk, någon som provat ?
Robotgräsklippare -
Inget tryck i hydrofor. Provat att tömma.
Vatten & Avlopp -
Miljö tänker rekommendera Tekniska nämnden avslag på avlopp, någon idé att ens pröva?
Vatten & Avlopp -
Någon som provat vägghängd toalett av kompakt modell?
Badrum