27 534 läst ·
21 svar
28k läst
21 svar
Fas, nolla eller jord?
Sida 1 av 2
Skulle idag byta min utebelysning, en normal utelampa bredvid ytterdörren. Glad i hågen monterar jag ner den gamla lampan, ca 30 år gammal. Den gamla lampan var inkopplad enligt följande. Vit och röd på fas respektive nolla och svart som jord. Inte helt stabilt tyckte jag och mätte spänningen. Mellan vit och röd samt mellan vit och svart har jag spänning. Mellan svart och röd igenting.
Alltså, vit tycks vara fasen. Men hur mäter jag jord, jag utgår från att lampan är felkopplad men hur går jag tillväga för att skilja mellan nolla och jord? För jag kan väl inte utgå från att röd är jord även om jag i resterande huset har det på det viset.
/Fundersam UoC
Alltså, vit tycks vara fasen. Men hur mäter jag jord, jag utgår från att lampan är felkopplad men hur går jag tillväga för att skilja mellan nolla och jord? För jag kan väl inte utgå från att röd är jord även om jag i resterande huset har det på det viset.
/Fundersam UoC
Jag anser att man följer tråden, kollar i kopplingsdosa efter kopplingsdosa, så den inte plötsligt byter färg. Mäta är som regel svårt, inte ogörligt men ändock knepigt.
Läs den här tråden, och återkom i ett nytt inlägg om du inte hittar den information du söker här.
http://www.byggahus.se/forum/el/65566-maetning-efter-jordkabeln.html
Läs den här tråden, och återkom i ett nytt inlägg om du inte hittar den information du söker här.
http://www.byggahus.se/forum/el/65566-maetning-efter-jordkabeln.html
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Man skall vara mycket försiktig med gamla installationer! Jag skulle återinkoppla en radiator en gång när jag var lärling. Jag tänkte använda mig av det gamla sladdstället eftersom det var svårt att komma åt att byta det. Ledarisoleringen i det gamla sladdstället hade färgerna svart, blå och röd. Jag var nära att bara slänga in svart som fas, blå som nolla och röd som jord, men bestämde mig i sista sekund för att i alla fall öppna och kolla hur de låg. Tur var väl det. I radiatorn var Röd och blå anslutna till "radiatorslingan" och svart till jordplinten :eek:
Efter lite efterforskning så visade sig att det var husägaren själv som hade kopplat in sladdstället med motivetingen "Ja, plus är väl röd och minus blå, och sedan sista tåten där det fanns plats"
Kontentan av detta! Lita ALDRIG på en gammal installation. "Better safe than sorry"
Efter lite efterforskning så visade sig att det var husägaren själv som hade kopplat in sladdstället med motivetingen "Ja, plus är väl röd och minus blå, och sedan sista tåten där det fanns plats"
Kontentan av detta! Lita ALDRIG på en gammal installation. "Better safe than sorry"
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det kan vara så att nolla och skyddsjord är förväxlade och det fungerar utan JFB.
Troligen är du utan JFB, montera in en sådan om du inte har.
Prototypen
Troligen är du utan JFB, montera in en sådan om du inte har.
Prototypen
Koppla en lampa mellan fasen och valfri kabel av de andra två, förutsatt att du har jordfelsbrytare. Löser den ut har du jord, annars är det nolledaren.
Om du inte har jordfelsbrytare är det som Prototypen skriver läge att montera in. Var beredda på att det kan bli rätt mycket jobb med det i ett gammalt elsystem. Det är ju viss risk att nolla och jord är förväxlade på fler ställen.
Om du inte har jordfelsbrytare är det som Prototypen skriver läge att montera in. Var beredda på att det kan bli rätt mycket jobb med det i ett gammalt elsystem. Det är ju viss risk att nolla och jord är förväxlade på fler ställen.
Det var en gammal tråd som plötsligt flöt upp 
+ att att alla andra kreativa användningar av färger var mycket vanligare då än nu.
Så förutsätt aldrig vad vit/svart är i en gammal installation!
Man kan dock nästan förutsätta att röd är skyddsjord i en gammal installation, men bara nästan ...
Det var även väldigt vanligt med vit = nolla, svart = fas.Tag_H skrev:
+ att att alla andra kreativa användningar av färger var mycket vanligare då än nu.
Så förutsätt aldrig vad vit/svart är i en gammal installation!
Man kan dock nästan förutsätta att röd är skyddsjord i en gammal installation, men bara nästan ...
de går att mäta fram jorden om man slår av strömmen ----delar på skruven som bryggar noll o jordskena------sen kan man mäta mot en säker jordpunkt för att hitta jjordtråden........de där me färgen ska man skita i de kan va precis va som