Jag undrar hur man kopplar en jordfelsbrytare lite så här initialt? Tänker eventuellt sätta en sådan på hela centralen. Har vanliga tröga proppsäkringar i en huvudcentral i tvättstugan.

Skiljer sig fabrikaten mycket åt eller kan man köpa i princip vad som helst?

Hager sade min elektriker var bäst. Jag har köpt några stycken på Harald Nyborg med Malmbergs som leverantör och jag är nöjd med dessa. Har även köpt
en gång på Biltema men den luktade bränt och fungerade aldrig. Ersatte den enligt ovan och den fungerade direkt med samma installation!

inte så bra med jfb för hela centralen ifall värme, kyl/frys slås ut pga nåt annat fel. du kan ju även passa på att byta till snabba säkringar där du har resistiv last så kan du "kräma" ur lite mer innan säkringen går

Som sagt inte bra att sätta hela centralen på en JFB. Dela på åtminstånne två och har du en gammal panna så lämna den utanför

Finns ju för och emot med alla lösningar...
Jag har tänkt sätta jfb på alla grupper utom den säkringen som går till kyl/frys. Där sätter jag en personskyddsautomat (jfb+säkring i samma).

En nackdel med att dela upp kyl/fryspå egen jfb på detta sätt är att den kan slå ifrån och kyl/frys smälter utan att du märker det. Om alla går på en jfb så märker du genast, eftersom det blir svart i hela huset.

Sedan hörde jag när jag skaffade min nya elcentral med denna koppling att det inte är tillåtet att göra så här vid nybyggnation, då måste man ha bara en jfb till hela centralen. Man fick liksom inte "gå förbi" en grupp i centralen med inkommande ledning och bara låta jfb skydda de efter (DIN-montage). Men eftersom detta bara var en ombyggnad i mitt fall så var det ok.

Själv brukar jag sätta in 5 jordfelsbrytare i normalstora hus. En för kylen, frysen, uttag utomhus och så delar jag upp resten av huset på två.

Så vitt jag vet finns det inga som helst krav på att en privatbostad måste ha JFB överhuvudtaget. Däremot kan man stoppa in mycket som i sin tur kräver JFB.

"min" elektriker kör då alltid med minst två.

Angående kyl och frys så är det just för att man ska märka att JFB:n har löst och för att nå en god segmentering som det är smart att lägga halva huset på den ena jfb:n tillsammans med kylen och lägga frysen med resten. Lägger man då tex kaffebryggaren på den ena och micron/spisen på den andra så lär man märka om de har löst

Eller så sätter man en hjälpkontakt på jordfelsbrytaren och indikerar att den löst ut på valfritt sätt, t.ex. med en signallampa.

Halling skrev:
Finns ju för och emot med alla lösningar...
Jag har tänkt sätta jfb på alla grupper utom den säkringen som går till kyl/frys. Där sätter jag en personskyddsautomat (jfb+säkring i samma).

En nackdel med att dela upp kyl/fryspå egen jfb på detta sätt är att den kan slå ifrån och kyl/frys smälter utan att du märker det. Om alla går på en jfb så märker du genast, eftersom det blir svart i hela huset.

Sedan hörde jag när jag skaffade min nya elcentral med denna koppling att det inte är tillåtet att göra så här vid nybyggnation, då måste man ha bara en jfb till hela centralen. Man fick liksom inte "gå förbi" en grupp i centralen med inkommande ledning och bara låta jfb skydda de efter (DIN-montage). Men eftersom detta bara var en ombyggnad i mitt fall så var det ok.
Varför skulle inte det vara tillåtet?
Vem har sagt det och vilket belägg har vederbörande för påståendet?

Elsäkerhetverket och EIO rekomenderar att man ska ha flera JFB för att sektionera sin anläggning!

jag tycker inte det är så smart att lägga kyl eller frys på samma jfb som värmen i huset...

Ingen fara med det så länge du har mer än en värmekälla. Har du bara värmepump eller panna så skaffa några elelement ställda på låg värme och lägg dessa på den andra jfb:n. På så sätt klarar sig huset bra och du lär märka om en jfb löser.

Hjälpkontakt med indikering är bra men då måste man titta till centralen. Stängs tv:n av så märks det tydligare....

mats_o skrev:
Hjälpkontakt med indikering är bra men då måste man titta till centralen. Stängs tv:n av så märks det tydligare....
Eller så låter man hjälpkontakten styra en kontaktor som i sin tur slår av TVn. Då piggnar husets befolkning snabbt till och återställer! ;D ::) :P

Visst men nu är vi över ån och hämtar drickat...

Hjälpkontakt plus kontaktor plus ev extra dragning eller koppla brytaren direkt, jag vet vad som blir billigast  ;D :D

Iofs kan man ju lägga kontakorn på larmets sabotageskydd eller så. Då märks det definitivt när jfb:n löser ;D :D ;)

sverre skrev:
Varför skulle inte det vara tillåtet?
Vem har sagt det och vilket belägg har vederbörande för påståendet?

Elsäkerhetverket och EIO rekomenderar att man ska ha flera JFB för att sektionera sin anläggning!
Han som sa det jobbar med sånt här hela dagarna. Jag minns inte exakt vad det gick ut på. Men det byggde på att i en DIN-monterad elcentral så får man inte ha huvudbrytare längst till vänster på raden, sedan säkringar EJ skyddade av jfb, sedan jfb och sedan säkringar skyddade av jfb längst till höger. Då har man "hoppat över" vissa säkringar, och så fick man inte göra.

Men sen är jag nu lite osäker på om det var ok med personskyddsautomater på överhoppade säkringar istället, eller om också det var otillåtet. Kan vara att minnet spelar mig ett spratt här, för vi diskuterade flera varianter på kopplingar, både "helt överhoppade", och varianten med personskyddsautomater istället.

Ledsen om mitt förvirrade minne har ställt till fler frågor än det besvarade... :-/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.