2 086 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
kvalitativa fjärrbrytare
jag var på claes ohlsson och köpte två stycken fjärrkontrollsstyrda dimmrar som man satte i en a-dosa. rikitgt smidigt tyckte jag, men det blev som väntat en liten besvikelse när jag kom hem och installerade det hela, dt var svårt att tända/släcka och dimmerfunktionen fungerade knappt.
så min fråga är om det finns något liknande hos någon av de mer kvalitativa tillverkarna? dimmerfunktionen är inte superviktig men kul om den finns. men att man kan sätta på/stänga av med fjärrkontroll eller fjärrbrytare är viktigt. och gärna att den går att installera i en a-dosa.
jag vore jätteglad om någon kunde hjälpa mig och reda ut detta.
tack så länge...
så min fråga är om det finns något liknande hos någon av de mer kvalitativa tillverkarna? dimmerfunktionen är inte superviktig men kul om den finns. men att man kan sätta på/stänga av med fjärrkontroll eller fjärrbrytare är viktigt. och gärna att den går att installera i en a-dosa.
jag vore jätteglad om någon kunde hjälpa mig och reda ut detta.
tack så länge...
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Har för mig att jag sett något hos elbutik.se (kan vara någon av de andra nätbutikerna) som åtminstonde ser bättre ut på bild. Lite annat prisläge också har jag för mig.
tack. jag hittade elko wireless på elbutik.se. om jag förstår det hela rätt så handlar det om c:a 3000 kr om man skall ha två mottagare och en sändare. är det någon som vet något om ett medelalternativ? nexas grejer finns där också, men det känns som ugnifär samma sak som jag har, inte så bra.
tack så länge...
tack så länge...
Ånej, ehems prylar baserade på X10-standarden är inte ett dugg bättre än något annat, åtminstone av egen erfarenhet. På vissa placeringar fungerar de utmärkt, på andra inte alls.
Jag kör numera Nexa och det fungerar inte till 100% men bättre än X10 och bättre än andra jag testat.
Jag skulle också väldigt gärna få tag i något som fungerar *bra* men som inte kostar skyhöga summor.
Jag kör numera Nexa och det fungerar inte till 100% men bättre än X10 och bättre än andra jag testat.
Jag skulle också väldigt gärna få tag i något som fungerar *bra* men som inte kostar skyhöga summor.
Jag kör med nexa och har aldrig haft några problem. Har ca 10 mottagare och två sändare.
Ni som har problem, har ni lång räckvidd mellan mottagare och sändare ? Eller kanske någon annan utrustning som kör på samma frekvens som stör ut ? Kan tänka mig att det ligger mycket "skit"på den frekvensen.
Ni som har problem, har ni lång räckvidd mellan mottagare och sändare ? Eller kanske någon annan utrustning som kör på samma frekvens som stör ut ? Kan tänka mig att det ligger mycket "skit"på den frekvensen.
Nope, jag kan stå tre meter från en mottagare med fjärrkontrollen och den svarar inte på kommando. Flyttar jag mig närmare, typ 1-2 meter ifrån den så fungerar den. Provat att byta mottagare, samma fel. Provat med annan fjärrkontroll, samma fel. Däremot reagerar andra mottagare 10 meter bort på kommandot. Ingen annan utrustning "i vägen" för signalen.
Ja, då får vi se, var precis nere på Kjell och Co och köpte nexas grejer, vi får hoppas att det fungerar, fungerar det har jag sparat 2500 kronor, fungerar det inte så har jag förlorat 600 kr, inte hela världen. men som sagt, vi får se. jag återkommer med vad jag tycker...
tack för all input så länge...
tack för all input så länge...
Då skall vi se, nu har jag haft mina Nexa-grejer någon vecka eller så, och jag måste säga att jag är positivt överraskad, jag köpte två stycken mottagare med dimmer som jag kagt i var sin a-dosa. till dem köpte jag en fjärr, jag valde en lite mer avanserad som var digital och hade timer, kostade c:a 100 kronor mer. jag har inte testat dimmern, men det verkar enkelt att ställa in. och tro det eller ej, men det känns till och med helt ok när man trycker på fjärren, knapparna är distinkta och den väger lite i handen (detta är ju oftast ett problem hos billigare märken, att det känns så billiga och plastiga...)
så jag kan bara rekomendera Nexas grejer, i alla fall de jag använt.
så jag kan bara rekomendera Nexas grejer, i alla fall de jag använt.
Har också en hel massa Nexa och har bara positiva erfarenheter hittils (efter 4 månader). Har både utanpåliggande stickproppsmottagare och inbyggda i dosor, inga problem med några av dem.
Jag tror inte alls vi hade haft samma utbyte av vår ljusinstallation i huset om jag inte hade satt in Nexa-prylarna, det är så jäkla smidigt att kunna ändra ljussättningen hur man vill från soffan.
Jag tror inte alls vi hade haft samma utbyte av vår ljusinstallation i huset om jag inte hade satt in Nexa-prylarna, det är så jäkla smidigt att kunna ändra ljussättningen hur man vill från soffan.
Klicka här för att svara