köpte nyligen en trafo av den här modellen: http://www.blocket.se/vi/17887896.htm?ca=16_s
för att kunna ha nåt att bära med mig när jag ska utanför verkstan med mina 110volts verktyg, och den funkaden ju ett tag, tills jag kopplade på runt 3500watt last, vilket den ju ska tåla en kortare tid då den är specad till 3000W, men den la av,:( så jag skruvade isär och då hade en extremt dålig lödning på kabeln till 110V uttaget släppt, men det var ju då jag fick se vad det är för skräp, för det första är det en spartransformator, dvs med endast en lindning!!:eek:
så en av de inkommande trådarna gick direkt till 110V uttaget, och jorden hade mycket dålig kontakt, det var lackerat där som jordens kabelsko satt så troligtvis kunde jorden inte passera ut till 110V uttaget, ej heller jorda trafon. dessutom var alla ingående kablar 1.5mm2 och vid ett effektuttag av 3000W vid 110V så går det ju 27Amp i trådarna, inte så bra vid kontinuerlig drift..
jag vill verkligen avråda nån från att köpa denna, speciellt inte som landströmsförsörjning till en båt vilket de är tänkta som, kan ju inte bli farligare..

Edit, den är förresten CE-märkt, så där ser man ju meningen med den märkningen...
mer info om spartrafo finns på http://sv.wikipedia.org/wiki/Spartransformator#Enkellindade_transformatorer

• DSC00628.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00627.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Made in China?

snaggletooth skrev:
Made in China?
Yes! vad annars kunde man tänka sig..

USA kanske ;)

Lite intressant att du electrocuted som brukar propsa på viss elsäkerhet utan tveksamhet kånkar med dig en sådan riktig fultrafo för att köra i ruggad miljö med hög last ;)

Nåja, skulle inte ta i en sådan trafo med tång, köp en riktigt fin site transformer från UK i stället. Då får du en trafo som är gjord att använda i samma miljö som dina maskiner.

Måste faktiskt flika in med ett inlägg till, om än en parantes. Fick en liknande trafo fast modell mindre för att driva någon importerad bläckstråleskrivare. Huttade trafon direkt av en mycket enkel anledning -- de båda lindningarna var anslutna till var sitt amerikanskt eluttag. Just det, två uttag... med trafon följde även en fin gjuten anslutningskabel i form av en amerikansk dubbelhane! Bara att välja om man ville gå från 220->110 eller tvärt om...

köpte trafon för att den var prisvärd, trodde ju i min enfald att det inte kunde vara riktigt så illa.. autotrafo's är ju förbjudna att säljas så inte hade jag kunnat räkna med att stöta på en sån! jag har mailat säljaren och vill ha pengarna tillbaka.
nackdelen med dom där UK-trafona är att dom har dubbla sekundärlindningar och då kan man ju inte belasta enbart ena lindningen till max kapacitet, det är ju fördelat på 2. dessutom har dom inte amerikanska uttag heller, så det får man ju montera istället för de klumpiga cee-donen som ser ut att vara gjorda för 10kV när det bara är 110v..
men det får ju bli en sån iallafall, vill ju helst undvika att ha 230v mellan jord och ena fasen på 110v sidan, dessutom var ju inte den kinesiska trafon nåt vidare kapslad heller, spelar iofs ingen roll då jag har väldigt långa 110v förlängningskablar liggande så jag kan ju alltid se till så trafon står under tak..

Varför göra det enkelt för sig? Men i alla fall kommer nog jag att fortsätta att använda 230V grejor, verkar vara lite smidigare ;)

ja vem har sagt att det ska va enkelt.. jag gillar usa-prylar därför krånglar jag så här.. varför köper folk bilar och båtar från USA tillexempel när det finns här?
för att gräset är grönare på andra sidan sägs det ju.. och visst är det så.. är ju inte lika coolt att skryta med en vanlig 230v borrmaskin från rusta, men att komma bärandes med en stor trafo och dra fram förlängningssladdar som ser mysko ut är ju stenballt! ;) :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.