sorry att jag glömde några detaljer...
tänker inte alltid hela vägen när man ska förklara, van å bara ämna för mina medarbetare

El_-micke skrev:
de går att mäta fram jorden om man slår av strömmen ----delar på skruven som bryggar noll o jordskena------sen kan man mäta mot en säker jordpunkt för att hitta jjordtråden........de där me färgen ska man skita i de kan va precis va som
Detta att lossa skruven som byglar skenorna är ett mycket farligt råd (fast tekniskt korrekt). Om man missar att bygla ihop iegn innan man slår på strömmen så blir det väldigt allvarliga konsekvenser (man får uppmot 400V i vägguttagen).

Jag vill aboslut avråda från att göra en sådan isärkoppling som hempulare. Just för att det kan vara svårt att förstå hur farligt det är (om man inte kan sin 3 faslära).

Detta att lossa skruven som byglar skenorna är ett mycket farligt råd (fast tekniskt korrekt). Om man missar att bygla ihop iegn innan man slår på strömmen så blir det väldigt allvarliga konsekvenser (man får uppmot 400V i vägguttagen).

Jag vill aboslut avråda från att göra en sådan isärkoppling som hempulare. Just för att det kan vara svårt att förstå hur farligt det är (om man inte kan sin 3 faslära ja men nu var inte från om de fanns nåt faligt sätt eller inte utan hur han skulle klura ut vad som var nolla o jorden...........de är alltid ett jävla tjafsande om paragrafet o massa annan skit i detta forum svara på vad folk frågar om eller låt bli ......de är väl inge kul att läsa en massa dravel om lagar så fort nån frågar nåt

El_-micke skrev:

*Jag vill aboslut avråda från att göra en sådan isärkoppling som hempulare. Just för att det kan vara svårt att förstå hur farligt det är (om man inte kan sin 3 faslära *

...........ja men nu var inte från om de fanns nåt faligt sätt eller inte ...utan hur han skulle klura ut vad som var nolla o jorden.............de är alltid ett jävla tjafsande om paragrafet o massa annan skit i detta forum svara på vad folk frågar om eller låt bli ......de är väl inge kul att läsa en massa dravel om lagar så fort nån frågar nåt[...................../QUOTE]

Det stog ju inget om några lagar i hempularens inlägg. Att rekommendera folk att göra en potentiellt livsfarlig åtgärd utan att varna för fallgroparna när dom uppenbart saknar erfoderlig kunskap för att arbeta i en elcentral, det vore oansvarigt tycker jag.

• Gilla
remrag
  • Laddar…
El_micke: har du behörighet? isåfall så tycker jag du har lite fel inställning, jag tyckte inte hempularen dravvlade om några lagar, ett tips vid såpass luriga grejer är på sin plats, Det har funnits riktiga paragrafryttare som lusar ner varenda tråd med lagar och dravvel, sånt blir man ju trött på, men som sagt, ett tips är det inget större fel på.

• Gilla
remrag
  • Laddar…
Precis, instämmer med föregående talare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.