996 läst ·
10 svar
996 läst
10 svar
Dimmerfråga
1.Har två spottar, 20W max, som helst ska dimmas enligt frugan. Just nu har jag 10W-lampor i dem men det går ju att uppgradera. Dock hittar jag bara dimmer för 60W och uppåt. Nån som vet var jag ska leta? Har använt Peha Bas från Elbutik men har inga problem med att blanda bara färgen är nåt sånär lik.
2. Är det OK att bygga in en trafo i ett mellanbjälklag? Den är ansluten till ett vägguttag via Nexafjärr. Kabeln går ut under taklisten till ett uttag som sitter ca 20 cm från taket. Belysningen ifråga är LED-lampor. Det är knappt 20cm mellan balkarna (trä).
Kjell G
2. Är det OK att bygga in en trafo i ett mellanbjälklag? Den är ansluten till ett vägguttag via Nexafjärr. Kabeln går ut under taklisten till ett uttag som sitter ca 20 cm från taket. Belysningen ifråga är LED-lampor. Det är knappt 20cm mellan balkarna (trä).
Kjell G
De jag sett är från 60W och upp till 300W, mina båda ger ju bara 40W (när jag byter lampor)
LED-ljusen sitter i en täckprofil i taket, två skruv och sen är trafon åtkomlig. Var mest orolig för värmeutvecklingen men den blir kanske inte så hög?
Kjell G
LED-ljusen sitter i en täckprofil i taket, två skruv och sen är trafon åtkomlig. Var mest orolig för värmeutvecklingen men den blir kanske inte så hög?
Kjell G
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Så vitt jag vet så innebär det att du t.ex. med 60W dimmern kan belasta den med spottar motsvarande max 60W. Så ligger dina två spottar på 40W tillsammans så räcker det med 60W-dimmern.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Patrik_Hed, det finns ingen dimmer för så att säga max 60 Watt. Belastningen ska vara minst 60 Watt för att dimmern ska fungera bra. Dimmern strömförsörjs via glödlampan (eller trafon) och med för lite ström till dimmern så brukar det hacka och ha sig.
MEN jag har provat med en ELJO dimmer och elektronisk transformator och dimmar en 10 Watts lågvolt(12V)halogen, det bara fungerar.
Protte
Edit, jag har tom provat på två ställen med ELJO dimmer och transformator av olika årsmodeller
MEN jag har provat med en ELJO dimmer och elektronisk transformator och dimmar en 10 Watts lågvolt(12V)halogen, det bara fungerar.
Protte
Edit, jag har tom provat på två ställen med ELJO dimmer och transformator av olika årsmodeller
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Protte: Se där, nu lärde man sig något nytt! Tack! 
Nu har jag fått indikationer från elektrikern att det kanske inte är OK att bygga in trafon som jag gjort, dessutom är förläggningen av kabeln genom undertaket till ett vägguttag inte helt OK heller. Men han menade att det ändå inte var något som nån skulle slå ner på, fast kabeln skulle enligt honom kunna dras bort lätt, utan verktyg.
Jag har satt stickproppen i en Nexa och tänder/släcker med fjärr, där tyckte han att det fanns en liten risk att man glömde av att bryta om man åkte bort, då kunde värmeutvecklingen bli ett problem?
Kjell G
Jag har satt stickproppen i en Nexa och tänder/släcker med fjärr, där tyckte han att det fanns en liten risk att man glömde av att bryta om man åkte bort, då kunde värmeutvecklingen bli ett problem?
Kjell G
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Antingen så har du ett värmeproblem eller så har du det inte. Om du åker bort och glömmer släcka skall inte spela ngn. roll ur värmesynpunkt.
OM din installation blir så varm att det kan vara farligt så blir den farlig oavsett om du har den på i några timmar eller om du glömmer den på i flera dagar.
Hur har du byggt in trafon (antar att det är den han anmärker på)? En transformator blir visserligen lite varm, men det är inga stora värmemängder så har den bara lite luft runtomkring så skall den inte bli överhettad. Däremot så får du inte bygga in den så att den inte går att komma åt.
Jag såg just att det var LED lampor, går de att dimma? med vanlig dimmer?
OM din installation blir så varm att det kan vara farligt så blir den farlig oavsett om du har den på i några timmar eller om du glömmer den på i flera dagar.
Hur har du byggt in trafon (antar att det är den han anmärker på)? En transformator blir visserligen lite varm, men det är inga stora värmemängder så har den bara lite luft runtomkring så skall den inte bli överhettad. Däremot så får du inte bygga in den så att den inte går att komma åt.
Jag såg just att det var LED lampor, går de att dimma? med vanlig dimmer?
Klicka här för att svara