Utgångspunkten är att en PEN ledare i ett 4-ledarsystem måste vara minst 10mm2 nuförtiden.

I min huvudcentral som matas med 4-ledare anslöts nyligen (av behörig elektriker) en 4x2.5+2.5 EKKJ kabel som matar en undercentral i en liten verkstad 10m från huset.
I huvudcentralen är nolla och jord skenaorna byglade men inte i undercentralen.

Eftersom övergången till 5-ledare sker där ovanstående kabel är ansluten i huvudcentralen så är det ok med 2.5mm2 för vardera jord och nolla.
Men om undercentralen oxå hade vart byglad, då hade det räknats som ett 4-ledarsystem även till verkstaden och då hade det inte räckt med 2.5+2.5 PEN ledare?

Det jag inte förstår är hur en ev. bygel i undercentralen kan påverka förutsättningarna så kraftigt att det plötsligt krävs dubbelt så stor kabelarea för PE/N?

• Gilla
Dr.J
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror att det har lite med vilka spänningar som uppstår i PEN ifall det blir stora kortslutningsströmmar. Om det blir en riktigt kraftig kortslutning skulle spänningen på utsidan av alla skyddsjordade föremål kunna nå 115Volt en kort stund. Lite otäckt om någon har sin hand på spisen eller tvättmaskinen just då.

Framförallt så får man under inga omständigheter bygla jord och nolla i undercentralen, iom. att det är uppdelat till jord och nolla i huvudcentralen, detta oavsett vad du har för area på kabeln.

Är det inte så gabb att din undercentral är lagd på 3 säkringar tex 3*16 A?
Om så är fallet ser jag inget konstigt med kopplingen, det vore annat om den varit parallellkopplad. Då skulle krävas grövre kabel som du skriver.

hempularen skrev:
Framförallt så får man under inga omständigheter bygla jord och nolla i undercentralen, iom. att det är uppdelat till jord och nolla i huvudcentralen, detta oavsett vad du har för area på kabeln.
Räknas det som uppdelning i huvudcentralen trots att det sitter en fet bygel mellan skenorna?
I praktiken sitter ju nolla och jord på "samma" skena.

Men vad förändras rent elektriskt om jag byglar även undercentralen?

Jag har ju naturligtvis inga planer på att göra detta utan är bara nyfiken på varför det (i ovanstående fall) krävs dubbelt så stor area på PE/N om man har 4-ledare jämfört med 5-ledare.

hempularen skrev:
nja, har du 4-ledare ut till undercentralen (EKKJ 3x10+10 numera) så kan det mycket väl vara byglat i UC.
förr kunde det ju gå en EKKJ 3x2.5+2.5 ut till en UC i garage till exempel. avsäkrad 16A i HC och skärmledaren kopplad till jordskenan såklart.
detta var tillåtet förr, nu är det 10mm2 vid 4-ledare.

Slugge skrev:
Är det inte så gabb att din undercentral är lagd på 3 säkringar tex 3*16 A?
Om så är fallet ser jag inget konstigt med kopplingen, det vore annat om den varit parallellkopplad. Då skulle krävas grövre kabel som du skriver.
Jo den sitter på 3x16A
Fast den borde kunna vara paralellkopplad oxå eftersom huvudsäkringarna oxå är 3x16.

Att kopplingen är ok är jag medveten om, är mer nyfiken på varför en 4-ledare kräver så mycket grövre PE/N

Gabbe1 skrev:
bara nyfiken på varför det (i ovanstående fall) krävs dubbelt så stor area på PE/N om man har 4-ledare jämfört med 5-ledare.
för att minimera riskerna med brott på en PEN ledare, en fet 10mm2 kabel går sällan av, men en 2.5mm kopparskärm som kanske några kardeler gått av på och är lite dåligt ansluten till jordskenan löper ju mycket större risk för avbrott, med tråkigheter som följd.

Mikael_L
Precis som några redan förstått är frågan varför det krävs mycket större areor vid 4-ledarsystem än med 5-ledarsystem.

hempularen skrev:
Se ovan..., det handlar inte om att koppla ihop nolla och jord igen utan att gå på 3-fas + PEN istället, varför måste PEN bli så vansinnigt kraftig då ...

edit: Och electrocuted hann vara framme och skriva medan jag höll på ... ;)

Redigerat:
N-ledaren skall ta hand om din egen returström, medan PE-ledaren förutom eventuella kortslutningsströmmar kan belastas med diverse vagabonderande strömmar från grannarna, blixtnedslag mm.

Att kräva minst 10 mm2 vid gemensam PEN-ledare är därmed en bra idé även om faserna bara är 6 mm2.

electrocuted skrev:
för att minimera riskerna med brott på en PEN ledare, en fet 10mm2 kabel går sällan av, men en 2.5mm kopparskärm som kanske några kardeler gått av på och är lite dåligt ansluten till jordskenan löper ju mycket större risk för avbrott, med tråkigheter som följd.
Ahh, det är en förklaring jag köper :)
Tack för det.

Har för mig att det var i samband med denna ändringen de även kom ut med rekommendationer om lokala jordtag i samband med PEN-ledare så det är väl nån olycka som legat till grund för detta skulle jag tro.

I ett 4-ledarsystem (TN-C) med PEN-ledare är PEN-ledaren egentligen två ledare i en. PE= skyddsledare + N=neutralledaren.
I neutralledaren flyter vid osymmetrisk belastning, så som de vid enfasbelastningar, ström tillbaks till centalen och vidare ut till transformatorn.
I Skyddsledaren däremot ska den felström som kan uppstå vid kortslutning eller överslag till ledande materiel, ledas tillbaks till centralen och lösa ut säkringen.
En PEN-ledare, ska kunna leda tillbaks båda dessa strömmar som kan uppstå. Därför krävs den större arean på PEN-ledaren.
I ett 5-ledarsystem (TN-S) är PE och N-ledaren separerade och leder tillbaks respektive strömmar i dessa ledare. Därför blir belstningen inte så stor på två separerade ledare som i en kombinerad. Därför byglar man inte heller skydds- och neutralskenan i en central kopplad med 5-ledare (TN-S-system)
(TN-C = Terra, neutral combined = 4-ledarsystem)
(TN-S = Terra, neutral Separated = 5-ledarsystem)

Elricky skrev:
En PEN-ledare, ska kunna leda tillbaks båda dessa strömmar som kan uppstå. Därför krävs den större arean på PEN-ledaren.
I ett 5-ledarsystem (TN-S) är PE och N-ledaren separerade och leder tillbaks respektive strömmar i dessa ledare. Därför blir belstningen inte så stor på två separerade ledare som i en kombinerad.
Detta är jag helt med på.

Det jag ifrågasatte var att det är helt ok att använda 5x2.5mm2 som matning till en undercentral medan det inte är lagligt att använda samma kabel fast med byglade PE och N ledare.

De båda strömmarna du skriver om i ditt inlägg borde ju rimligtvis vara de samma oavsett om du kopplar kabeln som 4 eller 5-ledare.

Om du i din undercentral matad med 5x2.5mm2 har N och PE separerad, och får en kortslutning mellan fas och nolla i en maskin, så går säkringen, PE påverkas ej. Under den korta tid som förflyter från kortslutningen tills säkringen löser så kommer nollan och fasledaren fungera som ett jättelångt värmeelement, eftersom kortslutningsstället är mitt på ledningen kommer det vid denna punkt vara 115V gentemot jord, men det spelar ju ingen roll eftersom ingen förhoppningsvis har beröring med detta.

Om du i samma central har PE och N ihopkopplade kommer vid samma kortslutning fasen och PEN-ledaren att fungera som värmeelement, för att slippar räkna säger vi för enkelhetens skull att du bara använder 1x2.5mm2 som pen, då kommer samtliga apparater vars skyddshöljen är anslutna till jorden i din undercentral att ha en potential mot verklig jord på 115V tills säkringen löser. Någon som håller i en sådan apparat och har god jordkontakt ligger alltså illa till. 5mm2 som du i verkligheten har gör att spänningen blir något lägre än 115V, ju grövre pen desto bättre. Man har bestämt att 10mm2 är vad som behövs för att få en acceptabel spänning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.