TS kanske skulle bestämma sig för infällt eller utanpåliggande först, verkar som om denna tråd drar åt olika håll....

snaggletooth skrev:
TS kanske skulle bestämma sig för infällt eller utanpåliggande först, verkar som om denna tråd drar åt olika håll....
He, joo...trådarna i den här avdelningen tenderar ibland att likna gamla risiga centraler...:D:D:cool:;)

snaggletooth skrev:
Anledningen till att man inte får dra in 2 faser (400V) och koppla vidare i ett 230V uttag är helt enkelt att uttagen sällan har en märkspänning högre än 250V.
var skrev jag att man skulle koppla i första uttaget? jag skrev ju att den andra fasen skulle passera uttaget och ner till det nedre, inte kopplas i det övre!

Snart måste man nog sätta stora varningsskyltar på varje uttag där det står "VARNING STRÖMMEN I DETTA UTTAG KAN VARA FARLIG!"

Undra om de är så i USA? :)

Rrrrr skrev:
Snart måste man nog sätta stora varningsskyltar på varje uttag där det står "VARNING STRÖMMEN I DETTA UTTAG KAN VARA FARLIG!"

Undra om de är så i USA? :)
satt en vit klisterlapp på ett gäng amerikanska uttag jag köpte, på den stod det:
Be sure to connect the bare copper wire to the green grounding screw.

så det enda dom verkar varna för är ju jorden.. jag hade väntat mig en hel instruktionsbok i varje vägguttag. men amerikanska fölängningssladdar sitter det stora lappar på med ett rött STOP-tecken och en massa löjlig text, typ förlängningssladdar kan vara farliga osv..

electrocuted skrev:
var skrev jag att man skulle koppla i första uttaget? jag skrev ju att den andra fasen skulle passera uttaget och ner till det nedre, inte kopplas i det övre!
Ok, måste nog skaffa mig nya glasögon snart.....:o

snaggletooth skrev:
I detta fallet är det tillverkarens specifikationer som gäller, är inte apparaten godkänd för mer än 250V så får man självfallet inte dra in 400V. Punkt slut. Sen att det också är ologiskt att det skulle förekomma 400V bakom locket på ett 230V uttag är en annan sak.
Blandar du inte ihop uttagets märkspänning och max belastning med vilken isolation uttaget har? 250V 16A anger ju vad uttaget får max belastas med.

pefo skrev:
Blandar du inte ihop uttagets märkspänning och max belastning med vilken isolation uttaget har? 250V 16A anger ju vad uttaget får max belastas med.
En utanpåliggande apparats (uttag i detta fallet) märkspänning gäller väl hela konstruktionen. Om den skulle vara godkänd att använda som kopplingsutrymme för 2/3 faser borde det finnas en märkning "400V" eller "500V" någonstans också på själva kapslingen eller åtminstone i något dokument. Så tänker jag iaf. Rätta mig gärna om jag har fel.

henkeboy82 skrev:
Jag ska i min tvättstuga göra ett nytt vägguttag till min tvättmaskin och torkrummlare. Och dom behöver ju gå på två olika proppar. Vad ska jag använda för kabel då. så att jag får till så att det blir så...

Utanpålligande eller infällt?

Jag antar att det är utanpåliggande eftersom du skriver kabel.

/R

Mycket "kanske" "väl" osv här.. Någon som kan säga var i SS eller fs som de står att man inte får koppla vidare faser i en apparatdosa/utanpåliggande apparat?

snaggletooth skrev:
En utanpåliggande apparats (uttag i detta fallet) märkspänning gäller väl hela konstruktionen. Om den skulle vara godkänd att använda som kopplingsutrymme för 2/3 faser borde det finnas en märkning "400V" eller "500V" någonstans också på själva kapslingen eller åtminstone i något dokument. Så tänker jag iaf. Rätta mig gärna om jag har fel.
Står ju att dom ÄR godkända för 3fasfördelning på kontor/industri/osv så är ju knappast själva produkten som begränsar användandet av 3fasfördelning i bostäder. Eftersom man använder samma produkt.

Rrrrr skrev:
Står ju att dom ÄR godkända för 3fasfördelning på kontor/industri/osv så är ju knappast själva produkten som begränsar användandet av 3fasfördelning i bostäder. Eftersom man använder samma produkt.
Men det var väl infällt det handlade om? Jag pratar om utanpåliggande.

snaggletooth skrev:
Men det var väl infällt det handlade om? Jag pratar om utanpåliggande.
Quick-Rot utanpåliggande uttag i IP21

Uttagsprogrammet omfattar 1-, 2- och 4-vägsuttag, jordade och ojordade med stödram av isolermaterial.

2-vägsuttag
2-väguttagen är godkända för vidarekoppling av 3-fasgruppledning vid installationer i industrier, sjukhus, skolor, kommersiella lokaler och liknande.

* Från eljo.se (Står likadant om infällda/utanpåliggande)

Rrrrr skrev:
Quick-Rot utanpåliggande uttag i IP21

Uttagsprogrammet omfattar 1-, 2- och 4-vägsuttag, jordade och ojordade med stödram av isolermaterial.

2-vägsuttag
2-väguttagen är godkända för vidarekoppling av 3-fasgruppledning vid installationer i industrier, sjukhus, skolor, kommersiella lokaler och liknande.

* Från eljo.se (Står likadant om infällda/utanpåliggande)
Ja, men det är ju det jag sagt hela tiden, står det att man får göra så enligt tillverkarens uppgifter så är det väl inga problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.