Råkade träffa en av inkommande matningarna (L1) och säkringen gick ute vid mätartavlan, när en spik skulle slås in! Skruvade i en ny säkring och allt det funkar efter det. Så antagligen bara spetsen på spiken som naffsat på kabeln, vad ska man ta sig till nu ?

/J

Byt kabel!!

å flytta spiken, kan ju vara strömförande!

Du måste kolla om kabeln är skadad, kan ju tänkas att det blev en ljusbåge som fräste sönder lite mer av kabeln och detta kanske inte visar sig direkt.

Ring efter din lokale elektriker! Låter inte som ett lämpligt hemma-pul projekt :)

Fixa kabeln!
Skadan kan göra så att det står och glimmar/blir varmgång, därefter kan i värsta fall en brand uppstå.

Skulle gissa att om huvudsäkringen gått så har mer än L1 träffats.
Tror iaf inte att mina trä och gipsväggar skulle leda tillräckligt mycket mot jord eller nolla att säkringen går.

Det är väl jordad mantel på dom flesta serviskablar just för att inte snickaren ska få strömgenomgång om han siktar lite illa... Att kabeln skall bytas tycker jag är självklart.

mrfrenzy skrev:
Det är väl jordad mantel på dom flesta serviskablar just för att inte snickaren ska få strömgenomgång om han siktar lite illa... Att kabeln skall bytas tycker jag är självklart.
Dom lägger väl pex numera? I övrigt instämmer jag att kabeln bör bytas.

Efter närmare undersökning så var det ingen skada på någon kabel, det gick inte ens någon kabel när bakom!

Redigerat:
Om INGEN kabel träffats så kan det ju "Kanske" vara nån tråd som ligger taskigt i centralen (eftersom det va nära den) och vibrerade till och utlöste kortis i central som i sin tur löste en huvudsäkring. "långsökt som sadan men inte omöjligt"

Men va med om ett sådant fel häromdagen. skulle felsöka på ett relativt nyuppsatt element som inte fungerade. saknad av fas som gjorde att värmen inte fungerade, säkring hade löst ut. Följde och provade av elementen i slingan och hittade i badrummet ett gammalt element som hade suttit sen huset byggdes (ca 30 år) där fick man skruva ur ett par skruvar och fälla ner fronten för att komma åt kopplingen. och där såg man även element slingan och på kabelskon som satt i elementslingans övre del så hängde där en oanvänd mollyskruv och vaggade. Så om elementet va igång och någon smällde en dörr för hårt så gungade mollyskruven till och blev direkt ledande från kabelsko till element höljet så säkringen smällde, där hade även en huvudsäkring löst ut i tid och otid fick jag reda på i efterhand :) 30 år har det varit så...

Redigerat:
.."och FAR kunde bli så arg att PROPPARNA gick"..:D

Undras om någon satte dörrsmällandet i samband med avsaknaden av värme?..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.