I samband med renoveringen och omdragning av el i lägenheten drogs även ny matning till köket. Såhär efteråt verkar 3x8A (som jag såg det blev) lite väl klent till det jag beställt uttag för:
* kyl/frys,
* ugn, gashäll(eltändning),
* bänkdiskmaskin och fläkt.

Finns det några branchregler eller praxis för hur mycket el spis och annat skall ha när man drar in ny el i kök?

Eller är det bara att erkänna sig för godtrogen och ringa en ny elektriker att dra om matningen med 2,5 mm2-ledningar och säkra upp till 3x16A? (Vilket det finns reserv för i proppskåpet.)

8A??

Protte

Det låter som sagt mycket märkligt med 8A, kanske existerar men är inte vanligt.

Vad hade du för typ av avtal med elektrikern då?

Vi hade 10 A fram till spisen, men det tyckte vår elektriker va för lite, då vi renoverade vårat kök och skulle ha induktionshäll m.m
Skulle iofs gå vidare med faser till den inbyggda ugnen.

Tyckte även att 2,5mm2 va för klen med tanke på värme utveckling m.m
Så han drog nya kraftigare kablar och satte dit 3 st 16 A istället.

Jobbet gick genom entreprenören för stambytet, det var deras elektriker. Det enda som skrevs var att jag och entreprenören gick igenom och ritade upp var jag ville ha uttagen för kyl/frys, ugn, häll, bänkdiskmaskin och fläkt.

Tänkte mest höra med er om jag har nåt att stå på inför besiktningen, eller om jag nu fått mig en läxa i att alltid, alltid, alltid ta skriftligt på precis allt (och aldrig, aldrig, aldrig lita på entreprenörer och hantverkare).

8 A du måste ha sett fel..

10 A klarar du dig på. beror på ugnen...

Är det en äldre fastighet med klena el-stigare???

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.