Man kan ju alltid måla ledningen i någon lämplig matt gul färg.

electrocuted skrev:
vågar du inte tro på dig själv att du kan spika kabel snyggt?
jag hade ju hellre velat ha en snyggt uppspikad EKLK (med TKK klammer) än nåt groteskt galvat kabelskydd avsett för servisledningar...
Jodå..uppsättningvis hade det inte varit några svårigheter med att köra kabeln direkt på väggen, men tror fortfarande att kabelskydden gör sig bättre på fasaden än den vita kabeln..kanske någon som har bilder och kan övertyga mig om att kabeln är snyggare än kabelskydd:)

1. Men borra genom väggen och dra kabel inomhus.
2. Försök få tag på gammal gulnad kabel.

Protte

Dagens i-landsproblem ;)

Tur att detta är ett i-landsforum;). Visst kan man gå genom väggen, men då blir det fräsning på innerväggarna..så alternativet är antingen synlig kabel eller kabelskydd...

Förstår dig fullt ut att du vill ha kabelskydd. En spikad kabel på tegel blir sällan snyggt hur duktig den som spikar än är då teglet inte är plant.
Sedan skulle nog jag försöka undvika böjar och då istället gå rakt uppifrån och kanske kunna dölja kabeln under tak utsticket.

Låter som det vettigaste förslaget hittils. Du rymmer säkert en och annan dosa under takfoten också om det skulle behövas

Finns det några särskilda förskrifter för kabelskydd i metall? Jag har en lång sträcka EKK i garaget som sitter lite utsatt, vilket jag aldrig har tänkt på förrän i somras då jag lite slarvigt hängde upp yxan på sin vanliga spik, en halv centimeter från kabeln... Det skulle vara bra att sätta den här typen av kabelskydd över kabeln.

• Gilla
Drövel
  • Laddar…
Finns väl inga direkta föreskrifter om hur ett kabelskydd ska se ut, ger det bara tillräckligt skydd för vad det kommer att utsättas för så är det väl inga problem.

Tänkte att i och med att de är av metall finns ju en liten risk att de blir strömförande om något elakt händer med kabeln, och det skulle ju inte vara omöjligt att någon tänkt ut en föreskrift i samband med detta. Exempelvis att de ska skyddsjordas, som en kabelmantel. Men nu ska vi inte väcka den björn som sover...

Mikael_L
Då är det en viss finess med EKLK, som ju har en skyddsjordad skärm (vid korrekt utförande).

Det här är väl ett solklart fall på var man borde ha eklk istället för ekk. Skulle du lyckas slå yxan genom kabelskyddet så är det ju ingen större fara.

Redigerat:
Fast jag skulle föredra ett kabelskydd som motstår ett yxhugg i så fall. Men visst, EKLK är ju säkrare än EKK, men då är ju skadan redan skedd så att säga.

Just det svartöra, ganska intressant varför kabelskydden inte behövs jordas när dagens regler i princip kräver jordning av alla ledande föremål..

Varför ska ni hugga yxan i kabeln? Använd en med träskaft isf..

Slugge skrev:
Just det svartöra, ganska intressant varför kabelskydden inte behövs jordas när dagens regler i princip kräver jordning av alla ledande föremål..
Dubbel isolering. Kabeln har grundisolering och yttre mantel och därmed så är kravet på isolering uppfyllt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.