electrocuted skrev:
nu börjar det låta som amerikanska varningstexter här... lite sunt förnuft har väl ändå folk, och därför är det bättre med diesel, svårt att få fyr på det om man spiller lite på ljuddämparen..
Diesel har lägre flamtemperatur än bensin, så att spilla diesel på heta ytor är inte att rekomendera!

snaggletooth skrev:
Diesel har lägre flamtemperatur än bensin, så att spilla diesel på heta ytor är inte att rekomendera!
diesel är ju betydligt mer svårantänt, det utvecklar inte brandfarliga ångor förrän det hettas upp till 55 grader, medan bensin utvecklar ångor långt ner på minusskalan.
jag har provat både och.. spillde när jag tankade dieselverket, en jäkla massa vit rök bara, spillde när jag tankade gräsklipparen för många år sen, då blev det ett eldklot utan dess like och det tog sig i dunken, jag tappade dunken i paniken och det brann ju så klart ännu mer. numera fyller jag innan jag klpper gräsmattan... man lär sig av misstagen som det heter.

Diesel har högre flamtemperatur än bensin:
Diesel 2357c
Bensin ca 2030c beroende på blandning

När man talar om den adiabatiska flamtemperaturen för ett bränsle, menar man den temperatur som rökgaserna får vid stökiometrisk och adiabatisk förbränning.
Flampunkten är den temperatur där vätskan förgasas, och den är precis som electrocuted säger också högre för diesel:
Diesel +60c
Bensin -30c

När vätskan väl är förgasad, krävs det antingen en gnista - eller att gaserna upphettas till självantändningstemperaturen. Den är för Diesel 220-300 grader
och för bensin 250 grader.

Det finns alltså en situation med en temperatur på 220-250 grader där diesel är farligare än bensin om det inte förekommer några gnistor.

För temperaturer mellan -30 till +220 grader däremot så är bensin farligare. Och vid temperaturer över 250 grader så brinner det mesta.

Å när det mesta har brunnit upp, skulle vi kanske återgå till ämnet. :)

Ämnet, vad var det nu igen? :P

Elverket skall kunnna driva pumparna till panna, kulvert, golvvärme, laddomat, 3-fas brunnspump ,lite belysning samt kyl och frys.
Dessutom endera ugn eller spishäll/fläkt eller TV.

Cirkpumper: 0.6kW
Brunnspump: 1kW
Belysning: 0.5kW
Kyl och frys: 0.3kW

Summa konstanta laster: 2,4kW
Ugn eller en spisplatta på max effekt: 3kW
Summa 5.4kW
6kVA ser ju ut att räcka alldeles förträffligt. Eventuellt kan det bli lite problem om allt är igång inklusive ugn just när brunnspumpen ska starta pga startströmmen, men med ett sånt stort verk bör den ha marginal för det.

Ni har övertygat mig att gå på ett dieselverk i storleken c:a 6 KW.
Tack för hjälpen
Lars

mrfrenzy skrev:
Diesel har högre flamtemperatur än bensin:
Diesel 2357c
Bensin ca 2030c beroende på blandning

Flampunkten är den temperatur där vätskan förgasas, och den är precis som electrocuted säger också högre för diesel:
Diesel +60c
Bensin -30c

När vätskan väl är förgasad, krävs det antingen en gnista - eller att gaserna upphettas till självantändningstemperaturen. Den är för Diesel 220-300 grader
och för bensin 250 grader.

Det finns alltså en situation med en temperatur på 220-250 grader där diesel är farligare än bensin om det inte förekommer några gnistor.

För temperaturer mellan -30 till +220 grader däremot så är bensin farligare. Och vid temperaturer över 250 grader så brinner det mesta.
OT
Håller inte med dig angående flamtemperatur (Autoignition temp.)
Diesel 210°C
Bensin 246°C

Flamtemperatur är den korrekta benämningen på den temperatur som uppnås vid förbränning. Du pratar om självantändningstemperatur. Mina värden kommer från OKQ8's datablad. Det bör inte skilja mycket mellan bränsle från OK och andra bolag...

mrfrenzy skrev:
Flamtemperatur är den korrekta benämningen på den temperatur som uppnås vid förbränning. Du pratar om självantändningstemperatur. Mina värden kommer från OKQ8's datablad. Det bör inte skilja mycket mellan bränsle från OK och andra bolag...
Okej, jag blandar ihop orden, och nu hittade jag det rätta: antändningstemperaturen (den temperatur vid vilken ämnet antänds utan att en öppen låga tillförs) och jag får nog rätta mig själv lite också ang. värdena:

Diesel c:a 250°C
Bensin c:a 450°C

Ursäkta för all OT

Vill man fortsätta vara OT, testa att stoppa ned en gnisttändare i bensin och avfyra den. Vad tror ni händer? Ett tips, ta lite säkerhetsavstånd och små volymer när ni sedan testar med bensinångorna...

Ingenting händer, däremot om du håller den ovanför ytan och det är varmare än -30c så händer det saker.... Det är här den stora skillnaden med diesel är, det blir inga gaser förrän den upphettas till +60c

För att fortsätta med OT:t
Jag förstår inte var du får 450c ifrån, tre olika källor för att ha lite spridning:
246c - NFPA 325, Fire Hazard Properties of Flammable Liquids, Gases and volatile solids
st1.fi: > 280c
OKQ8: > 250c
preem: >250c

Om jag hittar en temperaturprob som inte blir förstörd av förbränningen så ska jag göra ett praktiskt test nästa vecka....

mrfrenzy skrev:
Ingenting händer, däremot om du håller den ovanför ytan och det är varmare än -30c så händer det saker.... Det är här den stora skillnaden med diesel är, det blir inga gaser förrän den upphettas till +60c

För att fortsätta med OT:t
Jag förstår inte var du får 450c ifrån, tre olika källor för att ha lite spridning:
246c - NFPA 325, Fire Hazard Properties of Flammable Liquids, Gases and volatile solids
st1.fi: > 280c
OKQ8: > 250c
preem: >250c

Om jag hittar en temperaturprob som inte blir förstörd av förbränningen så ska jag göra ett praktiskt test nästa vecka....

http://www.sbf.se/pdf/utbildning/DR_UTB_Allman_brandlara.PDF

Diesel står inte direkt men är ju ungefär som fotogen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.