I de gamla hederliga centralerna med porslinssäkringar kan man lätt se vad som är inkopplat till vilken fas då de tre faserna har var sin rad med säkringar. Finns det ingen vits med det längre eller hur grupperar man faserna i normcentraler med automatsäkringar? Här väljer man ju inte radantal efter antal faser utan mer efter hur många grupper och normapparater man kan tänkas vilja trycka in.

Och nej, jag ska inte bygga min egen normcentral, blev mest nyfiken när jag hämtade eftermiddagskaffet. :)

På min iaf är var tredje säkring på samma fas i och med samlingsskenan som sitter undertill. Skenan är ju märkt med L1, L2, L3 så det syns lätt vilken säkring som är monterad på resp. fas.

Aaah... Det var inte lurigare än så.

Kan med 98% säkerhet säga att de ligger: L1, L2, L3, L1, L2...... med start från vänster.

Däremot kan rad nr 2 av säkringar starta med en annan fas än L1, det får man öppna centralen för att säkert veta.

Mikael_L
Kan man inte ange på gruppförteckningen vilken fas säkringen går på?

Mikael_L skrev:
Kan man inte ange på gruppförteckningen vilken fas säkringen går på?
Självklart kan man göra så, annars ska det finnas märkning på huvudströmbanorna internt i centralen som visar fastillhörighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.