Lantbrukets Brandskyddskommité har skruvat upp kraven och kräver nu

Kopplingsutrustning (centraler)
Kapslingar till kopplingsutrustningar får endast vara tillverkade i metall eller i särskilt brandtåligt plastmaterial. Plastmaterial ska vara provade och godkända enligt *UL 94-5V,
*UL 746C-17 eller *IEC 60695-11-20.

Normalt sett tar man en plåtkapslad central och sätter den i ett torrt och dammfritt utrymme så är saken klar, men jag har inget sådan utrymme utan skulle vilja hitta en godkänd IP65 central.

Gärna något i den här stilen, men godkänd, som sagt. Någon som vet var man hittar något lämpligt?

• Image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Som alternativ kan man ju bygga en större "låda/skåp" och montera centralen där. Minst lika bra

Mikael_L
snaggletooth skrev:
Dessa Fibox är garanterat godkända:

[länk]
Ja den verkar ju fin...

Problemet löst! :D

snaggletooth skrev:
Dessa Fibox är garanterat godkända:

[länk]
Ah, perfekt! Den hade jag lyckats missa.

varför inte en lättmetallkapsling? finns på NIMA både som gängcentral och normcentral. den brinner garanterat inte, det sätter jag min högra hand på.

electrocuted skrev:
varför inte en lättmetallkapsling? finns på NIMA både som gängcentral och normcentral. den brinner garanterat inte, det sätter jag min högra hand på.
Problemet är att hitta en metallkapsling som möter IP65. Annars måste jag snickra till tätt utrymme. Min ladugård är inte direkt tät, kan varken hålla rävar eller svalor ute.

EDIT: Jag får ta tillbaka det där, GK100 länkade ju till justa plåtskåp.

Redigerat:
Har du nån drift i din ladugård? Det är ju användningen som du ska ha som avgör vilken klassning du ska ha inte om den en gång i tiden använts till det ena eller andra.
Så byter du användningsområde från djurhållning till torrföråd gäller reglerna för torrföråd.

Nej, det är ingen drift för närvarande, men det kan bli (hästar) i framtiden så det är lika bra att göra det ordentligt. Regnar in gör det dessutom på sina ställen genom det gamla enkupiga teglet..

Lite OT, det kanske skulle vara bättre att satsa pengar på taket isf ny EL (koppla bara bort strömmen)

Protte

Bra mycket roligare att skruva upp en ny central än att byta tak på en byggnad som är 50 m lång och 9 m hög! :D

jag har monterat 3 lättmetallådor intill varandra ute på en ladugård och tyckte det var fina grejer att jobba med. men flänsar och förskruvningar fick man köpa till, så det blir dyrare än plastkapslingar, men samtidigt håller de ju i 100 år också..
de lådorna jag tog ner på den ladugården hade troligtvis suttit där sen slutet på 30-talet, utomhus! men det var ingen ide att försöka lossa några skruvar, bara att klippa alla tjärpapperskablar och börja om från scratch.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.