Håller på att kopplar in en gammal elmotor, har tidigare varit kopplad till 3-fas men ska vara 1-fas kopplad nu. Jag har mätt och försökt att tolka märkningen för inkoppling men får bara motorn att gå åt fel håll. Se bifogade bilder för hur märkningen och hur jag har försökt koppla in den.
 
  • elmotor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du koppla en 3-fasmotor till 1-fas måste du ha en konding i lämplig storlek också, men kopplingen på motorplinten stämmer ju inte alls i så fall. Är du säker på att du gör rätt?

Edit:
Jag är ganska säker på att du inte riktigt vet vad du håller på med, då jag nu ser hur du har kopplat.
Motorn ska D-kopplas (230V) och en anslutning ska läggas till nollan, de andra två förbinds med en konding (osäker på storleken just nu), sen lägger man fasen på någon av dom två beroende på vilket håll man vill att motorn ska snurra.
 
Redigerat:
Har en uppgift på c:a 80μF / kW vilket i ditt fall skulle bli c:a 30μF, och den ska vara gjord för motordrift också.
 
220 Volt på motorskylten betyder int enfas, motorskylten anger två inkopplingsalternativ vilka båda är trefas = trefas 220Volt och trefas 380Volt
 
Cenedra Nyberg skrev:
220 Volt på motorskylten betyder int enfas, motorskylten anger två inkopplingsalternativ vilka båda är trefas = trefas 220Volt och trefas 380Volt
Tack, det här förklarar ju saken; jag har mätt och räknat på lindningarn och inte förstått hur motorneffekten ska bli rätt. Så alternativen är Y (med nolla) eller D koppling altså? Skylten är ju inte riktigt enligt dagens skolböcker...
 
Skylten är ok även enligt moderna mått (utom då för märkspänningen då, men det är mest av akademisk betydelse), Obs! motorn går att koppla om till 1-fasdrift om du läser mina tidigare inlägg.
 
Alternativen på märkskylten är Y UTAN nolla och D
 
anis16 skrev:
Tack, det här förklarar ju saken; jag har mätt och räknat på lindningarn och inte förstått hur motorneffekten ska bli rätt. Så alternativen är Y (med nolla) eller D koppling altså? Skylten är ju ...
kan anis16 förklara för oss vad detta betyder ?

"Så alternativen är Y (med nolla) eller D koppling altså"

kändes oklart lr oavslutat utan bekräftelse :-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.