Nu är det dags för byte av badrumsskåp med belysning här hemma! Mitt problem är nu att de kablar som kommer ut från väggen (en brun, en blå och en gul/grön) inte riktigt når fam till den eldosa som sitter på baksidan av det nya badrumsskåpet. Det fattas ca 2 dm kabel för att det ska nå. Nu undrar jag om man bara kan skarva dessa kablar enkelt med en sockerbit och sen linda in det med eltejp? Skulle det funka? Skarvarna kommer hamna bakom det nya badrumsskåpet och bör inte utsättas för någon direkt väta. Men skulle en sådan skarv vara ok att utföra?

Nej. Man ska inte skarva på det sättet. Kan du inte dra i nya ledare?

Nja, det känns väldigt omständigt som det är byggt här. Går det inte att skarva på något annat sätt då? Måste ju finnas någon annan lösning kan man ju tycka

Man får sätta en godkänd dosa och sedan dra kabel. Vilket område ligger installationen i?
Jag tror inte man kan använda presshylsor i våtrum. Kan någon elis svara på detta?

ok, men en dosa skulle kunna fungera. fast vad är egentligen skillnaden från att bara dra en massa eltejp runt? Blir väl samma sak i princip? Det är placerat ca 2 meter från duschen, med duschdrapperi imellan. Men det kanske inte spelar någon roll... Det känns rätt osannolikt att det utsätts för direkt väta då allting hamnar bakom spegelskåpet, men sånt kanske inte heller spelar någon roll med hur skarvningar får utföras?

Dels så får inte trådarna gå "nakna" på det viset. Trådarna är bara enkelisolerade och måste skyddas antingen av ett elrör, eller en dosa. Dels så måste ev. skarvar göras i ett kopplingsutrymme, dvs en dosa i detta fall.

Vilken typ av dosa du behöver använda beror lite på var skåpet sitter i förhållande till dusch och badkar.

Tänk också på att om dte nya skåpet har eluttag (mer o mer vanligt) så gäller dels att det måste sitta i område 3, dels att du måste ha jordfelsbrytare.

Nope, skåpet har inga eluttag. Det är endast belysnining. Det nya spegelskåpet har dessutom bara en brun och en blå kabel, finns inte ens någon plats att skruva dit jorden i.

Redigerat:
Ifö skrev:
Man får sätta en godkänd dosa och sedan dra kabel. Vilket område ligger installationen i?
Jag tror inte man kan använda presshylsor i våtrum. Kan någon elis svara på detta?
Man får ju använda presshylsor och krympslang för matningen till djupbrunnspumpar så varför inte i badrum?

david_l skrev:
Man får ju använda presshylsor och krympslang för matningen till djupbrunnspumpar så varför inte i badrum?
Kanske för att det inte är så ofta som man doppar tårna i djupbrunnar?:D
Krympslang eller vulktejp, vilket är bäst?
Nja, jag tror att man får dra om ledarna om man vill ha tillräckligt långa, dessutom håller jag med hempularen: ledarna får inte gå i tomma luften. De måste ligga i VP-rör, flexslang eller i godkända dosor.
Dosa med kabel.

Ifö skrev:
Kanske för att det inte är så ofta som man doppar tårna i djupbrunnar?:D
Krympslang eller vulktejp, vilket är bäst?
Nja, jag tror att man får dra om ledarna om man vill ha tillräckligt långa, dessutom håller jag med hempularen: ledarna får inte gå i tomma luften. De måste ligga i VP-rör, flexslang eller i godkända dosor.
Dosa med kabel.
Jag doppar oftare tårna i vattnet som kommer från brunnen än stoppar dom bakom badrumsspegeln. Dra en stor krympslang över alla ledarna så får du dubbelisolering. Bättre än VP rör men om det är godkänt vet jag ej.

Är det inte enklast att byta ut ledningen???????? det tar säkert inte mer än 15 min.

Ligger trådarna skyddade så att det inte går att nå dem efter att skåpet är ditskruvat? I så fall kan du ju skarva med toppklämmor typ Wago eller u-båtar. I annat fall blir det till att dra en EKK eller trä över isolerslang.

snaggletooth skrev:
Ligger trådarna skyddade så att det inte går att nå dem efter att skåpet är ditskruvat? I så fall kan du ju skarva med toppklämmor typ Wago eller u-båtar. I annat fall blir det till att dra en EKK eller trä över isolerslang.

"bakom skåp" är knappast ett godkänt kopplingsutrymme.

Kommer skåpet att täcka rörutloppet eller ligger rörutloppet ovanför skåpet? Om man sätter en dosa ovanför skåpet så kommer de flesta normallånga människor inte att lägga märke till den dosan.

Skåpet täcker rörutloppet. Allt hamnar bakom skåpet. Teoretiskt sätt skulle jag kunna dra runt silkon mellan skåpet och väggen och på så sätt hindra att fukt kommer in till kablarna, men det är kanske måste skarvas på ett korrekt sätt iaf där bakom skåpet? Men en eldosa låter ju som ett bra alternativ tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.