var inne på att köpa en inbyggnadsugn å en keramikhäll,men köper kanske en vanilg spis i stället...verkar bli enklast så,inte så mycket jobb...å billigare..

ska köpa en 70cm spis med varmluft å glaskeramikhäll....men på alla jag tittat på så står det att de ska säkras med en 25a....hittar inga spisar med 20a....

jag har en 20a i mitt skåp nu,som är kopplat till en gammal spis---....å huvudsäkringen i källaren är på 25A...jag har 230v 1fas....

kan det bli problem,om jag kopplar in en sån spis?

behöver jag kanske en ny kabel?en 6kvadrat kanske?

kan man göra på ett enkelt sätt?

kan man koppla 2st säkringar till en 230v 1fas?

självklart ska jag anlita en elektriker,men vill bara kolla lite först..

Enkelt sätt: Koppla den på 20 A. Borde hålla om du inte kör allt på max en längre tid.

Annars kan du dra ut en grupp till och ha separat häll och ugn säkrade 20 resp 16 A.
Blir svårt att du ska ha 25 A som gruppsäkring då detta också är din huvudsäkring, detta gör att den går vid överbelastning.

blir nog inte full effekt...kör som mest på 2 plattor samtigt...

typ 1 platta..på 1:an(av 6)....kokar ris/bulgur..

platta 2 högt ett tag sen ner på 4:an..koka pasta,eller nått....

borde väl tillomed gå å köra ugnen+ 2 plattor på medelvärme,eller?

borde jag byta kabeln ochså?den som sitter där verkar gammal...

å det dära med nolla vet jag inte om det är inkopplat,men det måste det väl va om jag ska installera ny spis,eller?

Redigerat:
Den effekt du kan få ut idag med den gamla spisen kommer du också att få ut med den nya utan problem. Snarare kommer du kunna få mer gjort eftersom den nya ugnen troligen är bättre isolerad.
Eftersom du har enfas så har fas och nolla, annars hade det inte gått någon ström.

Kör du på din 20A säkring, den tillåter 30% överbelastning i en timme utan att för den skull gå sönder. Du kan lätt testa vad som tåls när du fått den nya spisen genom att dra på plattorna och känna när säkringen börjar bli varm.

Om kabeln är sprucken och dålig ska den såklart bytas, det ser din elektriker.

Ha samma scenario som du hemma.

230V Huvudspänning
25A Huvudsäkring

Har bara 16A till spisen och det funkar bra, ha aldrig behövt återställa säkringen. Ha dock 4 mm2 framdraget till spisen och en 20A automat liggande om det skulle behövas.

Kör du spisen på 20A bara.

kanon....

tänkte på det hära med att köpa till extra garanti...typ 5 år....

om jag skulle köpa det å spisen går sönder efter 2,5år...

å den som ska fixa felet märker att jag bara har den säkrad på en 20A...kan försäkringen bli ogiltig då?

NEJ NEJ NEJ INGET allvarligt kan hända om du har för lågt säkrat, det blir ju bara typ strömavbrott om du gasar för mycket. Det omvända är allvarligare.
Spisen drar ström i propotion mot den effekt du gasar på med, 2 plattor på fullt eller 4 på medelvärme går bra.

Protte

Läs villkoren till försäkringen innan du slösar pengar på det. Exempel:

Spisen kostar 5000:-
Försäkringen kostar 1000:-
Självrisk 500:-
Den går sönder efter tre år: 5000-åldersavdrag 20%*3-självrisk=1500:- att reparera spisen för. Du ringer till butiken, dom skickar en blankett du får hem och skriva på, när du skickar in den tar det två veckor sen får du besked om var du ska lämna in den på service alternativt kommer dom och hämtar den. Om reparationen kostar mindre än 1500 får du tillbaka spisen fungerande efter ett tag, annars får du en check på 1500 för att köpa ny spis.

Dra av dom 1000:- du betalade för försäkringen så har du alltså "tjänat" 500:- om din spis nu skulle gå sönder innan den blir för gammal, annars har du bara kastat 1000:- i sjön.

Precis ovanstående utspelade sig med en diskmaskin från elgiganten, jag valde att laga den själv istället...

25 Ampere vad? 3-fas eller enfas?

Jag har haft en 25A enfasspis kopplad i 3-fas, avsäkrad 3x16A, vilket går alldeles utmärkt. Hela huset är avsäkrat till 16A för att spara på Vattenfalls skyhöga abonnemangsavgifter.

Consensus skrev:
25 Ampere vad? 3-fas eller enfas?

Jag har haft en 25A enfasspis kopplad i 3-fas, avsäkrad 3x16A, vilket går alldeles utmärkt. Hela huset är avsäkrat till 16A för att spara på Vattenfalls skyhöga abonnemangsavgifter.
Då är det ingen enfasspis utan en spis om kan kopplas om mellan en- och trefas. Det är en annan sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.