6 821 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Apparatdosor för 20 mm VP-rör?
Hej,
Jag tänkte bara höra om det är någon som vet om det finns apparatdosor med studsar för 20 mm VP-rör?
Jag har sett att det finns tex sådana här: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=127990&search_page=, men den apparatdosan verkar tyvärr konvertera från 20 mm till 16 mm vid ingången till apparatdosan. Eller har jag missförstått den apparatdosans konstruktion?
Jag tänkte bara höra om det är någon som vet om det finns apparatdosor med studsar för 20 mm VP-rör?
Jag har sett att det finns tex sådana här: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=127990&search_page=, men den apparatdosan verkar tyvärr konvertera från 20 mm till 16 mm vid ingången till apparatdosan. Eller har jag missförstått den apparatdosans konstruktion?
På dom flesta apparatdosor sitter det en eller flera muffar som har en "insats" som man plockar bort om man ska använda 20 slang/rör, hur stort hålet i själva dosan är varierar lite men det brukar aldrig vara nått problem. Skulle man behöva mer plats tror jag även att man bör lägga dubbla slangar/rör.
Hmm... jag är lite osäker på hur jag ska tolka det. Innebär det att om man plockar bort "insatsen" så finns det ingen studs utan bara ett hål i apparatdosan där man drar in 20 mm VP-röret?
Lite svårt att se det framför sig...
Du har inte en länk (gärna där det finns en bild/illustration) till en apparatdosa av den typ du beskriver?
Lite svårt att se det framför sig...
Perfekt! Tack för hjälpen!
En relaterad fråga: Går det att koppla 20 mm VP-rör på 16 mm studsar, om man stoppar in studsen i 20 mm VP-röret (istället för att stoppa in VP-röret i studsen som man notmalt gör för 16 mm VP-rör)? Frågan gäller för en sådan här "standard apparatdosa":

Ytterdiametern på studsarna är ca 18 mm och innerdiametern i ett 20 mm VP-rör är 17 mm enligt specifikationen. Så det fattas alltså ca 1 mm för att de ska passa perfekt ihop, men studsarna och VP-rören är kanske tillräckligt töjbara för att det ska gå ändå?

Ytterdiametern på studsarna är ca 18 mm och innerdiametern i ett 20 mm VP-rör är 17 mm enligt specifikationen. Så det fattas alltså ca 1 mm för att de ska passa perfekt ihop, men studsarna och VP-rören är kanske tillräckligt töjbara för att det ska gå ändå?
Menar du en skarvmuff eller rörmuff? Jag provade med en 20 mm skarvmuff, men den hade för stor innerdiameter...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men skaffa rätt material.
Protte
Protte
Messerschmitt...
Frågan gällde om 16 mm studsarna på apparatdosan medvetet var gjorda för att kunna koppla på 20 mm VP-rör på det sättet jag beskrev (av dimensionerna att döma ligger det nära till hands att tro det). I så fall anser jag det vara "rätt material". Men är det inte tänkt att funka så skaffar jag naturligtvis andra apparatdosor.
Frågan gällde om 16 mm studsarna på apparatdosan medvetet var gjorda för att kunna koppla på 20 mm VP-rör på det sättet jag beskrev (av dimensionerna att döma ligger det nära till hands att tro det). I så fall anser jag det vara "rätt material". Men är det inte tänkt att funka så skaffar jag naturligtvis andra apparatdosor.
Klicka här för att svara