I butiker som säljer till allmänheten, så brukar kopplingsplint (s.k. sockerbit) vara mycket billigare än toppklämmor.

Samtidigt, har jag för mig, att elektriker i princip alltid använder toppklämmor och ej vanlig s.k. sockerbit i kopplingsdosor.

Hur kommer sig detta?

Har elektriker sådana rabatter att toppklämmorna blir billigare för dem?

Eller finns det någon känd nackdel med att använda sockerbitar i kopplingsdosor?

Monteringshastighet?!

Sockerbitar är SKIT lätt att missa med nån kardel, lätt att skruva för hårt så att man klämmer sönder trådarna, tar på tok för lång tid att pilla med. Sammanfattning det finns INGEN fördel med sockerbitar

Jag föredrar sådana här:
http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-53EFFEF9-BA2035EA/wago/style.xsl/sve-2631.htm

Kopplar man själv och inte vill snåla så är det fantastiskt mycket trevligare att jobba med än torix och andra "stenålderslösningar". Enda problemet jag haft med Wago var när en riktig elektriker envisade med att det var bättre, säkrare och det enda tillåtna att köra med torix och envist bytte ut mina Wago. Efter lite påtryckningar fick jag dock tillbaks min klämmorm men eftersom ledarna redan var söndertvinnade fick hans skräp sitta! =)

Vanliga sockerbitar funkar väl om man ska skarva bara 2 ledare, men ofta är ju fallet att du vill skarva fler än så så därför sållar de bort sig själva. Finns ju kopplingsplintar liknande sockerbitar där man kan skarva fler ledare men då är priset troligtvis ett annat.

Maxwell, inte helt ovanligt att gamla elektriker skyr Wagos produkter, de kan bara använda det de är vana vid och litar inte på nymodigheter, En del av dem iaf..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.