Ska utöka övervåningen med några vägguttag.Då är frågan om man får sätta ett uttag i en vägg och borra igenom väggen och sätta ett till på andra sidan väggen.Alltså koppla ihop två väggutag som inte sitter i samma rum.Det är draget från taket och ner i väggen i ena rummet.Bägge rummen går på samma säkring.Får man göra så eller ska man dra från taket i varje rum?

Det är helt ok att göra så.

Om det är infällt har jag för mig att man ska ljudtäta VP-röret också. Inte helt säker, så det vore bra om någon kunde verifiera.. :)

//Patrik

Överhörning mellan rum har inget med el och elsäkerhet att göra utan är mer en fråga om integritet, så när man monterar infällda dosor i samma vägg bör man förskjuta dom i sidled för att minska risken för "överhörning". Så det är inget krav att "ljudtäta" men det är ingen nackdel.

I en norsk installation jag jobbade på 2003 så var väggarna mellan 2 lägenheter enkelisolerade vilket förde med sig att vi fick lägga öppen installation mot dessa väggar på grund av att dosorna från de 2 sjukrummen annars skulle hamna kant i kant med varandra med överhörning mellan rummen som följd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.