Vi har en gammal trefas pinnsvets som har börjat strula. Den käkar säkringar. Den fungerar ungefär en minut framtills att säkring L2 går. Tröga 16 A sitter det.

Egentligen är det dags att byta upp sig, men ville höra några möjliga orsaker till varför.

Så vet någon?

Har den varit överbelastad nån gång så att färgen på trafon bränt sönder månne ?
Så att det blir överslag i den.. Eller nått sånt ? Eftersom det är en pinne ( MMA ) så gissar jag på att det inte är nån avancerad styrning = 400V , alltså ingen 230V utrustning i den, o därmed går den bara på två faser. Kan det vara nått sånt ?

Men öppna o kolla så att trafon ser reko ut. Känns som om det kan vara ett alt. att trafon börjar ge upp.

Okej, tack! Skall kolla upp det! :) Återkommer om det inte är det.

Min gamla trotjänare smällde säkringar, det var två trådar som låg i kors och vibrationer hade nött hål på isoleringen.

Protte

överslag i transformatorlindningen är vanligt, speciellt om det är mycket slipspånor i maskinen, man ska blåsa rent svetsarna emellanåt.
om man belastar den hårt så lackeringen på trafolindningen bränns så kan det bli överslag. det börjar med att det blir överslag i ett eller ett par varv, sen blir det mer och mer och då drar den tillslut så mycket ström att säkringarna löser.

En liten uppdatering över vad som var fel: Det var så att när jag kollade närmre på själva anslutningskabeln till svetsen så såg jag att den var väldigt gammal, överkörd och tillplattad och lagad lite halvhjärtat med eltejp på en hel del ställen. Tänkte att felet kanske då var att det på de tillplattade ställena blev tillräckligt varmt och hög ström efter en stund att säkringen löste eller dyl. Köpte en ny gummikabel och bytte med, därefter funkade det perfekt! :)

Kopplad tvåfas och skyddsjord.

Klippte av en kabelbit som var tillplattad och tog bort yttermanteln, så här såg ledarna ut!
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=8a120091240379479
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=84120091235213218

//Patrik

Redigerat:
Bäst-före datum var nog för ett par år sedan eller så....:)

de gamla goa färgerna!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.