Jag vill montera en IP44 dosa mot väggen i ett kök, i samma höjd som golvet (alltså 0cm över golv) sedan gå ut med EKK och montera ett perilex och ett vanlig enfas uttag (häll&ugn) - finns det något att invända mot detta? Allt kommer sedan döljas bakom golvsockeln/passbiten på fronten av kökskåpet.
Finns det kanske någon lättare lösning? Matningen kommer direkt upp från golvet intill väggen och kablarna är rätt korta därvav skarvdosan.
Finns det kanske någon lättare lösning? Matningen kommer direkt upp från golvet intill väggen och kablarna är rätt korta därvav skarvdosan.
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
Det är nog mer detta att dölja det med sockeln som jag reagerar över. Hur hade du tänkt dig att man skall kunna komma åt och inspektera kopplingarna i dosan när skåpet sitter på plats?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Vad är det för matning? Är det FK eller t.ex. EKK, alltså? Om det är en installationskabel kan man då komma åt den underifrån (om den kommer ifrån en källare eller dyl.)? I såfall skulle du kanske kunna dosa av kabeln redan där och sedan dra upp en ny kabel genom golvet.
//Patrik
//Patrik
Redigerat:
Ekk 4G 2.5mm från källaren, sant jag kan ju dosa av den redan där!Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
ayla85 skrev:Jag vill montera en IP44 dosa mot väggen i ett kök, i samma höjd som golvet (alltså 0cm över golv) sedan gå ut med EKK och montera ett perilex och ett vanlig enfas uttag (häll&ugn) - finns det något att invända mot detta? Allt kommer sedan döljas bakom golvsockeln/passbiten på fronten av kökskåpet.
här står det ju att häll och ugn ska vara på ett vanligt enfasuttag, i nästa inlägg står det ett vanligt enfasuttag och ett enfas(perilex)uttagayla85 skrev:
så då är det väl 2 faser+jord+nolla. går det så skulle iaf jag dra en ny matning 5G2,5 så är det förberett ifall vitvarorna byts ut.
Oj oj fel av mig att skriva enfas perilex.
Ugnen skall ha utv enfas uttag 16A.
Hällen skall ha utv perilex 2fas+nolla+jord. Alltså blir det en 5G 2.5 som matning.
Får man plats med uttagen direkt bakom ugnen?
Ugnen skall ha utv enfas uttag 16A.
Hällen skall ha utv perilex 2fas+nolla+jord. Alltså blir det en 5G 2.5 som matning.
Får man plats med uttagen direkt bakom ugnen?
Klicka här för att svara