Jag vill montera en IP44 dosa mot väggen i ett kök, i samma höjd som golvet (alltså 0cm över golv) sedan gå ut med EKK och montera ett perilex och ett vanlig enfas uttag (häll&ugn) - finns det något att invända mot detta? Allt kommer sedan döljas bakom golvsockeln/passbiten på fronten av kökskåpet.
Finns det kanske någon lättare lösning? Matningen kommer direkt upp från golvet intill väggen och kablarna är rätt korta därvav skarvdosan.

Det är nog mer detta att dölja det med sockeln som jag reagerar över. Hur hade du tänkt dig att man skall kunna komma åt och inspektera kopplingarna i dosan när skåpet sitter på plats?

Vad är det för matning? Är det FK eller t.ex. EKK, alltså? Om det är en installationskabel kan man då komma åt den underifrån (om den kommer ifrån en källare eller dyl.)? I såfall skulle du kanske kunna dosa av kabeln redan där och sedan dra upp en ny kabel genom golvet.

//Patrik

Redigerat:
Kan du inte dra om trådarna, eller är det 5G2,5 (femledare inkl. gröngul, area 2,5mm2)?

har också tänkt detta, jag bifogar en skiss - kom gärna med idéer vad som blir smidigast?
kollade på ugnen idag, verkar ju inte finns något utrymme alls i bakkant....

• skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket utrymme finns det i bakkant mellan ugn och kökskåp vanligtvis?
På min ugn var djupet 56cm, skåper är ju 60cm djup - ont om plats för utanpåliggande enfas uttag och ett spisuttag enfas.

Patrik_Hed skrev:
Vad är det för matning? Är det FK eller t.ex. EKK, alltså? Om det är en installationskabel kan man då komma åt den underifrån (om den kommer ifrån en källare eller dyl.)? I såfall skulle du kanske kunna dosa av kabeln redan där och sedan dra upp en ny kabel genom golvet.

//Patrik
Ekk 4G 2.5mm från källaren, sant jag kan ju dosa av den redan där! :) Men hur får jag plats för uttagen....

4G2,5 eller 5G2,5?

Ifö skrev:
4G2,5 eller 5G2,5?
Han skrev att det var 4G2,5. :)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Han skrev att det var 4G2,5. :)

//Patrik
Jo, det borde man kanske respektera...:D
Om du kan dosa av tidigare, så kanske du t.o.m. kan dra om hela matningen utan att få en skarv.

Det blir ju kalas - vart placerar jag mina två uttag lämpligtvis?

behöver du ingen nolla eller kör du tvåfas?

pellefant skrev:
behöver du ingen nolla eller kör du tvåfas?
Jag ställde mig också lite frågande:
Ifö skrev:
4G2,5 eller 5G2,5?

Redigerat:
ayla85 skrev:
Jag vill montera en IP44 dosa mot väggen i ett kök, i samma höjd som golvet (alltså 0cm över golv) sedan gå ut med EKK och montera ett perilex och ett vanlig enfas uttag (häll&ugn) - finns det något att invända mot detta? Allt kommer sedan döljas bakom golvsockeln/passbiten på fronten av kökskåpet.
Finns det kanske någon lättare lösning? Matningen kommer direkt upp från golvet intill väggen och kablarna är rätt korta därvav skarvdosan.
ayla85 skrev:
Hur mycket utrymme finns det i bakkant mellan ugn och kökskåp vanligtvis?
På min ugn var djupet 56cm, skåper är ju 60cm djup - ont om plats för utanpåliggande enfas uttag och ett spisuttag enfas.
här står det ju att häll och ugn ska vara på ett vanligt enfasuttag, i nästa inlägg står det ett vanligt enfasuttag och ett enfas(perilex)uttag
så då är det väl 2 faser+jord+nolla. går det så skulle iaf jag dra en ny matning 5G2,5 så är det förberett ifall vitvarorna byts ut.

Oj oj fel av mig att skriva enfas perilex.
Ugnen skall ha utv enfas uttag 16A.
Hällen skall ha utv perilex 2fas+nolla+jord. Alltså blir det en 5G 2.5 som matning.
Får man plats med uttagen direkt bakom ugnen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.