15 105 läst ·
27 svar
15k läst
27 svar
RKK i slang?
Sida 1 av 2
Är det tillåtet att dra RKK i slang ovanför takpanelen, till en badrumsfläkt? Kabeln kommer från en dosa utanför badrummet. Eller det måste vara EKK?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
RKK är en sladd och får inte fastförläggas. Jag tycker att du ska dra EKK light i stället, den är godkänd men är som en sladd ändå.
Edit: Jag är inte lika säker på att det är förbjudet att dra RKK i slang längre, men EKK light är fortfarande ett bättre alternativ.
//Patrik
Edit: Jag är inte lika säker på att det är förbjudet att dra RKK i slang längre, men EKK light är fortfarande ett bättre alternativ.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
fast ska man hårddra det så finns det inget formellt hinder för att lägga RKK fast. RK används t.ex. internt i centraler, och de 2 isolerlagren i RKK består av PVC, precis som EKK, däremot är det inte god elsäkerhetsteknisk praxis att lägga en RKK fast, snarare lite pizzeria-varning.
dessutom ska man hålla sig till tillverkarens användningsanvisningar där det står att RKK är en anslutningssladd och EKK en installationskabel
dessutom ska man hålla sig till tillverkarens användningsanvisningar där det står att RKK är en anslutningssladd och EKK en installationskabel
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Så RK får inte användas nånstans i elinstallation? Förutom i t ex maskinskåp mm?
Har kilometervis med RK 1,5mm2 som jag inte riktigt finner nån användning för mer än att det är bra till att binda fast saker i garaget med... och kanske byta nån stump i nån bil då och då...
Har kilometervis med RK 1,5mm2 som jag inte riktigt finner nån användning för mer än att det är bra till att binda fast saker i garaget med... och kanske byta nån stump i nån bil då och då...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ungefär så, ja.Egon84 skrev:
//Patrik
Ja, vill man använda RK som nödlösning i stället för FK går det, men som sagt, RK begränsar urvalet av installationsapparater & toppklämmor ganska kraftigt.