Är det tillåtet att dra RKK i slang ovanför takpanelen, till en badrumsfläkt? Kabeln kommer från en dosa utanför badrummet. Eller det måste vara EKK?

Nej, dra på bara.

RKK är en sladd och får inte fastförläggas. Jag tycker att du ska dra EKK light i stället, den är godkänd men är som en sladd ändå.

Edit: Jag är inte lika säker på att det är förbjudet att dra RKK i slang längre, men EKK light är fortfarande ett bättre alternativ. ;)

//Patrik

Redigerat:
Det får man inte. Möjligtvis om det gäller klenspänning.
EKK har bara en kardel - den är installationskabel. Ingen inte godkänd som "sladd".

spinout skrev:
Det får man inte. Möjligtvis om det gäller klenspänning.
EKK har bara en kardel - den är installationskabel. Ingen inte godkänd som "sladd".
Det jag menade var att den är sladdrig som en anslutningkabel och därmed ungefär lika lätt att dra i en slang.

//Patrik

fast ska man hårddra det så finns det inget formellt hinder för att lägga RKK fast. RK används t.ex. internt i centraler, och de 2 isolerlagren i RKK består av PVC, precis som EKK, däremot är det inte god elsäkerhetsteknisk praxis att lägga en RKK fast, snarare lite pizzeria-varning.
dessutom ska man hålla sig till tillverkarens användningsanvisningar där det står att RKK är en anslutningssladd och EKK en installationskabel

Hur är det med fast förläggning av gummikabel då, tänker på H07RN-F 4G6.
T.ex. om det är lite krånglig dragning, så är den ju mycket smidigare än en med solida ledare.

-PC- skrev:
Hur är det med fast förläggning av gummikabel då, tänker på H07RN-F 4G6.
T.ex. om det är lite krånglig dragning, så är den ju mycket smidigare än en med solida ledare.
Förbjudet! Dessutom finns det väl ingenting som skriker mer "hempul" än en klamrad gummikabel.

//Patrik

Ok, då är det väl FKK som gäller, den lär ju vara lite flexiblare än EKKJ t.ex.

Så RK får inte användas nånstans i elinstallation? Förutom i t ex maskinskåp mm?

Har kilometervis med RK 1,5mm2 som jag inte riktigt finner nån användning för mer än att det är bra till att binda fast saker i garaget med... och kanske byta nån stump i nån bil då och då...

Egon84 skrev:
Så RK får inte användas nånstans i elinstallation? Förutom i t ex maskinskåp mm?

Har kilometervis med RK 1,5mm2 som jag inte riktigt finner nån användning för mer än att det är bra till att binda fast saker i garaget med... och kanske byta nån stump i nån bil då och då...
Ungefär så, ja.

//Patrik

M
Kilometervis...,hmm.., det bör bli en bra slant för kopparvärdet, å som du sen kan köpa den kabel du behöver för...

magentis.

RK får väl normalt användas i fast installation. Den begänsar valet av skarvmateriel, men annars går det väl bra?

Ja, vill man använda RK som nödlösning i stället för FK går det, men som sagt, RK begränsar urvalet av installationsapparater & toppklämmor ganska kraftigt.

Vilka anslutningsmöjligheter begränsas vi till? Har inte 100% kläm på detta så tala gärna om det för mig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.