Byggahus.se

Elfel och dolda fel...

1. W
    Anonym
    Det här kanske platsar bättre här än under juridik?

Hej, har lite saker som har kommit upp nu vart efter gällande elen i vårt hus, som man absolut inte skulle ha sett annars, bla felkopplingar i elcentral (skarvningar som enligt elektrikerna skulle ha kunnat orsaka fina fyrverkerier), lösa trådar i vägg ihoptejpade, å nu när vi renoverar tvättstugan så upptäckte jag att det låg lösa kablar (spänningssatta ihopklopplade med en sockerbit jord fas och nolla) under en tröskel och under en regel som låg, som man inte skulle ha sett om man inte hade behövt tagit bort det, skulle jacka ur för en våtrumslist när jag uppstäckte att det låg en blå kabel som man såg i en springa, kunde lika gärna ha slintit med kniven ner där i.
    Vi håller på med en elrenovering ( byter elcentral m.m), och i samband med det så var vi tvungna att ha en inspektionslucka i väggen eftersom alla kablar till elementen går ner i backen å går absolut inte att dra ur, vilken kan betyda att det blir en jäkla massa jobb och pengar som ska kastas ut om det inte går att koppla om på annat sätt.
    Detta borde väl ända klassas som dolda fel? Elfirman som vi har tog även några kort på hur det såg ut på elcentralen samt en hemmakoppling med strömförande jordkabel.
    Anledningen först att jag inte brydde mig så mycket om hur det var i elcentralen först var för att vi ändå skulle byta, men nu kom det här som dessutom bromsar upp vår renovering i tvättstugan, det här måste väl ända klassas som dolda fel?
    Vart bör vi vända oss först och vad bör vi göra?
    Räcker dom 2 bilderna vi har och elektrikerna har sett om det nu skulle bli nåt?:confused::confused:
    Nu dröjer det ju ytterligare med tvättstugan.. suck.. mattläggarna ska komma nästa vecka
    anledningen till att vi ville byta central var dels för att vi ville ha en ny å fräsch lite finare med automatsäkringar och dels för att flytta den.. så vi visste inget innan om felkopplingarna inuti förrän elektrikerna öppnade och kollade.
    Köpte huset förra året å flyttade in i september.

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Ge först säljaren en möjlighet att rätta till felen, gör du inte det kan du få betala allt själv. Du kan inte komma med lite kort som bevis när du vill ha ersättning.Ta dit en oberoende besiktningsman. Men först ta kontakt med säljaren.

3. pellefant
    Medlem Nivå 11
    räknas det som dolda fel? om du gjort en elbesiktning före husköpet och elektrikern/elbesiktningsmannen då lyft på kåpan till centralen hade ju skarvarna uppdagats och då hade det kunna antas att även annat mer svårkontrollerbart inte heller var gjort på rätt sätt. men gör som elmont skriver.
    berätta gärna hur det löper vidare...

4. W
    Anonym

Dolda fel

Jo elen kunde vi ju ha haft en besiktningsman kollat upp, men, ioch med att vi har bytt centralen till en ny och upptäckte det då så tyckte jag i det fallet att det inte gjorde så mycket, inget har ju hänt, men det hade kunnat iofs, men just det att det ligger lösa kablar under en regel som är under trösklen till en ytterdörr vet jag inte om man skulle uppstäcka vid en elbesiktning, över regeln gick dessutom våtrumsmattan, det har nog från början suttit ett element där, som nån utav dom tidigare ägarna har tagit bort då, vilket jag tror(?) man rev en vägg å satte dit en dörr.
    Om nu det är så att dom förra husägarna säger att dom inte visste nåt om det och att det måste ha varit ägaren innan som gjorde det, vad gör jag då?
    Om jag har fattat allt rätt så spelar det inte nån roll om säljaren visste om det eller ej.'
    Nu vet jag ju inte än hur mycket extra kostnader det blir för att fixa det där iofs, men tid är pengar, å det tar ju en stund å fixa kablar ibland.

5. pellefant
    Medlem Nivå 11
    har det varit flera ägare kanske det är svårare att bevisa vem som är "skyldig"?
    du kanske ska flytta tråden till juridik, eller starta en ny där?

6. W
    Anonym

flytt av tråd...

Det är det vi vill göra, iaf den under tröskeln...:D

Jo jag har en tråd där, men jag ville ha ett snabbt svar å postade en här med, skulle ha tagit bort den gamla...
    :p

7. pellefant
    Medlem Nivå 11
    nä det är väl helt ok med 2 trådar, dom kan ju komplettera varanndra, här alltså, och inte under tröskeln....

8. E
    Medlem · Nivå 23
    Det är väl den tidigare ägaren som har ansvaret, för det är ägaren som är ansvarig för elinstallationen i huset oavsett vem och hur den är utförd.

9. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Jag är ingen juridik-expert, men jag tror man är skyldig att besikta huset innan man köper de? Fast tejpskarvar som ligger inbyggda är ju omöjlig att hitta även vid en ordentlig elbesiktning (om de inte är överslag mellan ledarna).

10. W
    Anonym
    El-besiktningen är man väl egentligen inte skyldig till att göra, däremot en husbesiktning, där man går igenom vvs, golv, vind tak å allt det där och den är ju gjord, där påpekades 2 elfel 2 vägguttag där en var sprucken lite i överkant samt en annan där kulokabeln inte gick ända in i uttaget, vilket snart var fixat, inga större saker...

11. F
    Medlem Nivå 10
    Man är inte skyldig att besikta huset över huvud taget. Men då kan man inte heller hålla säljaren ansvarig för eventuella fel.

12. W
    Anonym
    Inte ens för fel som har är omöjliga att se utan att öppna upp?

13. E
    Medlem · Nivå 23
    Om jag inte mins helt fel kan du i 10 år efter köpet åberopa dolda fel, tex det som man måste öppna en vägg för att se. Men sedan vad som är ett fel och vad som bara är en dålig lösning måste en fristående bedöma.

14. W
    Anonym

Fristående

Så vi måste få tag på en besikitningsman som besiktar el? Be han kolla elen, pynta honom å sedan gå till säljaren av huset kräva honom på pengar å sen är saken bra med det?:confused:'
    I korta drag alltså.
    Finns det någogn hjälp att få från Villaägarna eller nåt?

Det har ju inte varit nåt som har varit ur funktion, däremot så är ju vansinne att lägga lösa kablar skarvade med sockerbit under en tröskel, så det kanske bara klassas som en dålig lösning, men ifall att förra ägaren visste om felet med kopplingen så bröt han väl mot upplysningsplikten som togs upp under juridik?
    Jag kanske skulle ta och ringa förra ägaren å höra vad han har å säga om elinstallationen i huset?

Redigerat av moderator 15 apr 2009 18:17
  15. pellefant
    Medlem Nivå 11
    spela i så fall in samtalet...
    fast kanske bäst att först kolla med någon kunnig juridiker