Hej, kan inte mycket om el, detta kanske är en enkel fråga... Jag ska montera en badrumsfläkt med genomförning och sen ta dit en elektriker som kopplar in den. Dock vill jag i förväg veta att det kommer funka att koppla in den som jag vill så jag slipper långa fula utvändiga kabeldragningar, därav min fråga:

Fläkten ska sitta i taket, precis bredvid en taklampa. Taklampan tänds och släcks med en vanlig vippbrytare
vid dörren. Fläkten ska vara fuktstyrd och alltså vara "på" hela tiden. Finns det ledare i taklampedosan som man kan koppla in fläkten på som inte är styrda av strömbrytaren?

Tack på förhand!

Det är svårt att veta utan att kolla i dosan.

Men är du säker på att du inte kommer att vilja kunna köra fläkten ändå? Oftast när man sätter en fuktstyrd fläkt så sätter man också en brytare så att man kan forcera fläkten. Kan vara skönt att köra den 5 minuter efter att man gjort nr. 2 :)

I taket har du med stor sannolikhet bara ett rör som kommer ut till lampan, alltså ingen dosa. En badrumslampa får inte vara inkopplad i lamputtag (traditionellt, möjligt att det kan vara OK numera). Den skall vara fast inkopplad.

Det är troligen ganska lätt för elektrikern att dra dit en tråd till. Men sedan är frågan om det går att på ett godkänt sätt koppla ihop allt i lampans kopplingsutrymme, eller om det måste sättas en liten utanpåliggande dosa i taket för kopplandet.

Du kan ev. ta en bild på lampan och skicka till elektrikern med frågan. Ev. kanske du kan byta lampan till en med större kopplingsutrymme om det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.