9 480 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Lärlingsplats till elektriker?
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!
Vet att detta inte är ett jobbansökan forum men däremot så finns det en del elektriker här. Så jag tänkte höra om det finns någonstans i Sverige där det finns "mycket" eller i alla fall mer jobb än i västra Götaland?
Gärna tipps på företag om ni vet något speciellt företag som behöver folk
Med vänliga hälsningar,
Memon
Vet att detta inte är ett jobbansökan forum men däremot så finns det en del elektriker här. Så jag tänkte höra om det finns någonstans i Sverige där det finns "mycket" eller i alla fall mer jobb än i västra Götaland?
Gärna tipps på företag om ni vet något speciellt företag som behöver folk
Med vänliga hälsningar,
Memon
Redigerat:
Hör med facket, de har tveklöst bäst koll av alla. Bor du långt från Göteborg eller? För någon större skillnad regioner emellan är det inte, 08 brukar påverkas minst av konjunkturer men annars är det snarlikt i hela landet.
Ju mer glesbygd desto mindre att göra.
Ju mer glesbygd desto mindre att göra.
Ja just nu är det ju den värsta svackan på länge med finanskriser och skit. jag tror att när det var som värst i början av året så gick runt 1000 lärlingar utan jobb i regionen 
Men det har svängt ordentligt i alla fall. Vi sa upp 11 av våra 60+ elektriker i början av året och samtliga är nu anställda igen. Ring du eltvåan för jag lovar att dom har stenkoll på läget häromkring.
Men det har svängt ordentligt i alla fall. Vi sa upp 11 av våra 60+ elektriker i början av året och samtliga är nu anställda igen. Ring du eltvåan för jag lovar att dom har stenkoll på läget häromkring.
Försökt det, att få jobb i Norge är inte så stort problem tror jag men det skall vara väldigt svårt att få certifikatet i Sverige om man gjort lärlingstiden där enligt facket. Man kunde inte få lika mycket hjälp med att fylla i alla timmar och sedan så var man tvungen att få jobb i Sverige efter att man gjort lärlingstiden och jobba som elektriker för att få certifikatet.Ghia64 skrev:
Memon skrev:Försökt det, att få jobb i Norge är inte så stort problem tror jag men det skall vara väldigt svårt att få certifikatet i Sverige om man gjort lärlingstiden där enligt facket. Man kunde inte få lika mycket hjälp med att fylla i alla timmar och sedan så var man tvungen att få jobb i Sverige efter att man gjort lärlingstiden och jobba som elektriker för att få certifikatet.
Har ej forskat i det, men jag tror att det funkar som så att du jobbar i Norge utan att vara registrerad lärling hos ECY. Du kryssar inte av lärlingstimmar och får inget cert efter ett år, men om du efter det tar ett jobb på en svensk elinstallationsfirma med kollektivavtal så får du då tillgodoräkna den tid du jobbat innan, och får certifikatet.
Det är ungefär den vägen jag går idag.
Jag är inte så säker på det. Jag jobbar just nu med folk som startat sin lärlingsbana hos Manpower. I och med att man då inte är ansluten så för man ingen timdagbok och efter sina 1600 timmar får man inget cert. När mina kollegor sedan börjat hos en riktigt elfirma så har de inte kunnat få ut sitt cert. Ett halvår drygt har gått nu och ingen kan ännu ge besked om vad som händer med hans cert.ybu skrev:Har ej forskat i det, men jag tror att det funkar som så att du jobbar i Norge utan att vara registrerad lärling hos ECY. Du kryssar inte av lärlingstimmar och får inget cert efter ett år, men om du efter det tar ett jobb på en svensk elinstallationsfirma med kollektivavtal så får du då tillgodoräkna den tid du jobbat innan, och får certifikatet.
Det är ungefär den vägen jag går idag.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag har fått berättat för mig att man kan jobba sin lärlingstid i Norge, men man kan inte räkna av de timmarna för än man återvänt till den svenska arbetsmarknaden (eller något sånt). Så det ska gå.
//Patrik
//Patrik
Danne031 skrev:
Nej man får ingen timdagbok, det var min poäng. Jag har inte heller haft nån sån på över ett år (men nu håller det på att fixas).
Och Manpower har jag också hört inte kunnat leda till certifikat, men som jag förstod det så var det för att allt de hade fått göra var att byta 100-tals elmätare månaderna i ända typ...
Det räknas lärlingstimmar, dock så lär dom sig inte speciellt mycket antar jag. Har en klass kamrat som fick räkna bort halva tiden han jobba för manpower men det var endast ett visst antal timmar han kunde räkna bort max typybu skrev:Nej man får ingen timdagbok, det var min poäng. Jag har inte heller haft nån sån på över ett år (men nu håller det på att fixas).
Och Manpower har jag också hört inte kunnat leda till certifikat, men som jag förstod det så var det för att allt de hade fått göra var att byta 100-tals elmätare månaderna i ända typ...
Redigerat:
I mitten av södermanland finns det hur mycket som helst att göra...
Fast att arbetta som 'lärling' och hänga med någon är inte aktuellt, här jobbar man ensam från dag 1 och det har funkat bra för det flesta... Stöter man på strul så har man ju mobbilen
... Är på mitt 4e år nu och funderar faktiskt på att skicka in paapprena till ecy snart, men men... man får prioritera... 
Fast att arbetta som 'lärling' och hänga med någon är inte aktuellt, här jobbar man ensam från dag 1 och det har funkat bra för det flesta... Stöter man på strul så har man ju mobbilen
Förstår inte riktigt vilket Norskt företag som skulle vilja anställa en lärling som kommer dra inom ett år.Patrik_Hed skrev:
Det är nog lika svårt att få jobb i Sverige igen eftersom att man inte har ett certifikat och då skulle i alla fall jag tro att personen som söker jobbet tänker skaffa certifikatet och dra tillbaka till Norge direkt.
Så det är lite Catch 22 över det hela med att göra lärlingstid i Norge.
Redigerat: