Jag har iofs en gran på tomten, men den står på fel ställe och inklämd bland några andra träd, så jag hade istället tänkt att få en julprydnad genom att sätta några strålkastare som lyser upp en magnifik björk mellan huset och vattnet.

Hur starka behöver de vara? Räcker det med lite klenare, eller ska man slå till på 2-3 1500W direkt och hoppas att man inte antänder lågflygande flygplan? Någon som har känsla för vad som är rimligt?

2-3 st 1500W känns jäkligt mycket. Borde räcka med mindre. Vi har två st 250W som tänder upp gårdsplanen samt vägen upp vid sommarstugan vid rörelse. Räcker alldeles utmärkt.

Byt ut de tre 1500 wattarna mot tre 150 W matallhalogen så slipper flygplan och fåglar få svedda vingar, och du behöver inte säkra upp i mätarskåpet ;)

edit:
Eller om du vill ha ett gulare ljus så tar du högtrycksnatrium.

Redigerat:
Ohh, nu tar du i. Ska du satsa på kontiunerlig mysbeslysning utomhus ska du gå på någon form av LED. Men att ha belysning från minst tre håll låter rimligt.

Dina 3x1500 W kostar ju skjortan om du har dem tända under den mörka delen av året. 4,5x12x150=8000 kWh (halva dygnet och 150 dagar över vinterhalvåret). Det är kring 7-8000 kr för belysning endast på ett objekt!!!!

Tackar. Då tror jag att jag testar med några 150 W, man kan ju alltid komplettera med fler sedan.

Elräkningen är jag inte så nervös för, jag bor i Borlänge och vi har billig el.

höhtrycksnatrium är mysiga med sitt gulröda ljus!

Jag var med fagerhults belysning när de provbelyste en stor kyrka och de hade ENDAST 35W metallhalogen för uppljus mot fasad och det räkte med ungefär 15
tal för hela kyrkan.
Det blev skitbra,
Skulle tro att en styck 35w-are från dem skulle räcka i ditt fall.

Har du grannar? De kanske störs av kraftiga lampor... det gör vi av en av våra grannars lilla lampa :)

Men på din beskrivning av din tomt med träd och vatten... har du kanske inga grannar att störa :)

Skämt o sido; 1500W är mycket!

Troberg skrev:
Jag har iofs en gran på tomten, men den står på fel ställe och inklämd bland några andra träd, så jag hade istället tänkt att få en julprydnad genom att sätta några strålkastare som lyser upp en magnifik björk mellan huset och vattnet.

Hur starka behöver de vara? Räcker det med lite klenare, eller ska man slå till på 2-3 1500W direkt och hoppas att man inte antänder lågflygande flygplan? Någon som har känsla för vad som är rimligt?
Sånt här kallas i USA, där man ligger några år före, för light pollution. Det finns en stark rörelse mot det därborta och var säker på att den kommer hit också. Man skall inte rikta strålkastare uppåt (vilket jag förmodar är nödvändigt) och förstöra natthimlen. Belysning skall vara diskret och riktad mot marken (skärmad) annars är det miljöförstöring.

Annars finns ju dom där riktigt manliga man använde i kriget för att lysa upp bombplan... jag vet en som har en sådan till salu om du är sugen ;)

Har du grannar? De kanske störs av kraftiga lampor...
Närmaste grannen är minst 100 m bort, nästa kanske 250 m, båda bakom trädlinjer så att de inte syns. Övriga grannar ännu längre bort, med massor av träd mellan och på andra sidan huset. Jag tror inte att någon av dem blir störda.

Det är dessutom utanför detaljplanerat område, så de kan kanske klaga, men det har inte speciellt mycket effekt.

Sånt här kallas i USA, där man ligger några år före, för light pollution. Det finns en stark rörelse mot det därborta och var säker på att den kommer hit också. Man skall inte rikta strålkastare uppåt (vilket jag förmodar är nödvändigt) och förstöra natthimlen. Belysning skall vara diskret och riktad mot marken (skärmad) annars är det miljöförstöring.
De kommer att sitta på huset (mest för att jag är för lat för att dra kabel...), så de kanske är riktade 20-30 grader uppåt, inte mer. Är det dessutom bara svaga lampor (tex 150 W) så tror jag inte att det stör nämvärt.

Jag har köpt tre stycken 150W nu, men kommer troligen inte att använda dem, då de är mer flood lights än spot lights, och framför allt så är ljuskäglan mer bred än hög (fast man kan ju montera dem sidledes). Troligen köper jag några PAR cans istället, de har bättre kontroll över både spridning och färg.

Hmm, kanske man skulle köra UV-lampor istället. En frostig björk skulle antagligen skina i det ljuset, utan att någon behöver bli bländad... Värt ett test!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.