Jo jag ska väl ta o få elen dragen i lyan men inte alls insatt och då blir men ju lite konfundersam vad som är ett skäligt pris. Någon som kan ge någon kvalificerad gissning vad det kan kosta?

1. Elcentral
2. Eluttag kök jordat
3. Eluttag kök jordat
4. Eluttag ej jordat
5. Eluttag ej jordat
6. Eluttag ej jordat
7. Eluttag ej jordat
8. Eluttag ej jordat och strömbrytare takbelysning - dimmer
9. Eluttag ej jordat
10. Eluttag ej jordat

Väggarna vid uttag 4-5-6-7-9 är betong. Nr 2 i köket vet jag inte riktigt vad den sitter i och de övriga är i lättbetong.

Uttaget vid nr 8 skulle jag vilja flytta till längsgående väggen mot korridoren, strömbrytaren skulle jag vilja flytta till nr 9 där en annan strömbrytare sitter då väggen vid nr 8 skall tas bort, lättbetong.

Den befintliga strömbrytaren (dimmer) vid nr 9 fungerar inte, den är till takbelysning mitt i vardagsrummet. Har fått det uppmätt och spänning verkar finnas men förmodligen har någon våldförts sig på uttaget vid lampbyte eller dyl så att kanske en jordning släppt.

50kvm

29627126.jpg

Redigerat:
Om du skall dra om det så är det väl vettigare med allt jordat?
Och vadan all omdragningen och centralbyte? JFB går ju att sätta bredvid den gamla centralen. Är installationen alltför gammal så kan det kanske vara vettigt men det bedömer en elektriker på plats relativt lätt.

Rörande flytten så kan elektrikern sätta in trådlösa mottagare i dosor och ha brytare/dimmer som ser ut som vanliga var man vill, rätt trevligt att slippa bila osv.

/Kent

Ja alltså... allt jordat är liksom meningen, bilden visar hur det ser ut idag =) Eller hur tänkte du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.