Tja

Jag ringde precis efter en elektriker för att fixa lite dimmers och annat småplock i huset. Har aldrig haft en sån på besök förr, så jag undrar om han fixar allt material (ett par dimrar, brytare och uttag) eller förväntas jag ha sånt hemma när han kommer? Lite sent påtänkt kanske, men karln svarar inte i telefon nu. :)

De flesta elektriker föredrar att själva sälja materialet. Priset blir därefter men det förväntas definitivt inte att du skall köpa i alla fall. Vill du ha speciella uttag mm som elektrikern kanske inte har så bör du prata om detta innan.

Jaså, läggs det på så mycket på materialet så att det blir snuskdyrt? I så fall tänker jag ju köpa själv i fortsättningen.

P
benox skrev:
Jaså, läggs det på så mycket på materialet så att det blir snuskdyrt? I så fall tänker jag ju köpa själv i fortsättningen.
Fråga elektrikern vad han ska ha för materialet. Nöjd dig inte med svaret att "jag har rabatt" eller "det blir inte så farligt dyrt" eller något annat svepande svar. Be om exakta priset du får betala för några specifika produkter han tänker sätta in och jämför sedan med elbutik.se eller på någon byggmarknad. Fråga också om momsen ingår i prisuppgifterna han ger dig.

Att tänka på är att om du köper allt material själv så kan firman endera lägga på mer pengar för jobbet, eller helt enkelt tacka nej till jobbet. Vet flera elektriker/elfirmor som vägrar göra jobb om de inte får sälja materialet, då det inte blir så mycket förtjänst då.

Inte ens elektriker kan jobba bara för skojs skull, det måste vara lönsamt också :)

Och sedan om man låter kunden köpa material så finns ju alltid risken att annat material än ens favoriter köps.

//Patrik

En annan sak som många inte tänker på är att om du låter elektrikern leverera produkten.

Om nåt uttag/brytare/armatur/hf-don/led-converter eller annan produkt går sönder inom 2år (tror ja de är) så får du ju den utbytt utan kostnad..

Köper du saker själv och de går sönder så får du säkert en ny ifall du har sparat kvittot och hittar åt de. Fast arbetskostnaden får du helt säkert stå för!

Jag var nyss och bytte en LED-converter som slutade funka.. Jag hade nyss monterat den.. men kunden hade köpt den själv. Där försvann all eventuell besparing kunden gjort genom att köpa billiga grejjer själv!

Ja, så kan det gå! Där ser ni barn att man ingenting vinner på att själv införskaffa material. ;)

//Patrik

Rrrrr skrev:
Om nåt uttag/brytare/armatur/hf-don/led-converter eller annan produkt går sönder inom 2år (tror ja de är) så får du ju den utbytt utan kostnad..

Köper du saker själv och de går sönder så får du säkert en ny ifall du har sparat kvittot och hittar åt de. Fast arbetskostnaden får du helt säkert stå för!
Om du har så generösa garantier mot dina kunder är det väldigt trevligt för dem. Men det är ju inte säkert att alla andra elektriker är lika bra. Det får man kolla upp från fall till fall.

Jag har inga problem med att låta elektrikern stå för materialet, tvärtom så är ju han experten och kan välja rätt prylar och den kunskapen är värd en del - men det får ju inte gå till överdrift.

Mycket material som Dosor och apparater (vägguttag, strömbrytare, dimmer mm) finns ju till halva priset eller mindre på de stora hemmafixar-varahusen. Men betänk då att det inte bara är utseendet som är skillnaden. Man kan få ett helvete som elektriker när kunder varit duktiga och handlat själva och dom tycker att dom sparat in halva materiel-kostnaden.
Oftast är anslutningarna för ledarna komplett värdelösa och man får stå och fippla i en halvtimme med en dimmer eller ett vägguttag för att man ska försöka få en eller i värsta fall två trådar att fastna under en skruv .
När en kund köpt mycket grejjer så springer timpenningen ifatt den där insparade materielkostnaden ganska snabbt vill jag påstå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.