2 849 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Dimmer på trapp koppling
Hej
Kanske en dum fråga men jag har verkligen ingen aning.
Skall göra om i gillestugan och har två uttag i taket. Ett av dem kan jag slå på uppe i trappen men också på två ställen nere i källaren, dvs "trippel trapp ??" heter säkerligen inte så... . Kan man sätta dimmer på sådan koppling?
En av strömbrytarna har två knappar för båda uttagen i taket , finns det dimmer för att ersätta sådana utan att ha två vred .
Kanske en dum fråga men jag har verkligen ingen aning.
Skall göra om i gillestugan och har två uttag i taket. Ett av dem kan jag slå på uppe i trappen men också på två ställen nere i källaren, dvs "trippel trapp ??" heter säkerligen inte så... . Kan man sätta dimmer på sådan koppling?
En av strömbrytarna har två knappar för båda uttagen i taket , finns det dimmer för att ersätta sådana utan att ha två vred .
Ja det går. På fråga 2 så kan du sätta en dosdimmer (om du kan gömma den någonstans. Då sätter man en fjäder på tryckknappen som du har idag, fördelen med dosdimmer är att du kan dimmra från flera patser, med en traditionell i en trappkoppling (och med korskoppling som du har iom att du har 3 trapp) så kan du bara dimmra på ett ställe.
Hmmm blev lite luddigt men hoppas att du fattar vad jag menar
Hmmm blev lite luddigt men hoppas att du fattar vad jag menar
Nu är jag inte elektriker men.... Du måste dra om trådarna så att dimmer hamnar först eller sist på korskoppingsslingan. Borde inte vara några större bekymmer om kablarna ligger i rör och det inte är för många trådar dragna i dom.
Observera att det här är en rätt så avancerad sak att göra, det kan vara lite lurigt att tänka rätt när du ska göra en så avancerad omkoppling. Är du inte helt hundra så tycker nog jag att du ska prata med en elektriker. För säkerhets skull.
Observera att det här är en rätt så avancerad sak att göra, det kan vara lite lurigt att tänka rätt när du ska göra en så avancerad omkoppling. Är du inte helt hundra så tycker nog jag att du ska prata med en elektriker. För säkerhets skull.
Klicka här för att svara