Var just i kontakt med Vattenfall vad det gäller anslutning till vårt nya nedgrävda elnät. Enligt dom var det OK att jag själv drog markröret och att dom sedan kom och drog i kabeln. Men det skulle absolut inte vara den " korrugerade sladdriga typen av rör på rulle som inte är godkänd längre", och det måste vara gult! Kan någon hjälpa mig med vilken sorts rör jag ska lägga och var man kan köpa det till ett hyggligt pris?
Hälsningar Stenper

H
Frågan har varit uppe tidigare. Det finns gula plana rör som man lägger gasledningen i. Är i 6 meterslängder.

Mikael_L
Både serviskabeln till mätarskåpet samt rören den ligger ingick i vår anslutningsavgift.
Då jag ville gräva igen gropen innan dom hade tid att komma och koppla in, så åkte jag helt enkelt och fick hämta ut rör från deras förråd.

Men det skiljer kanske mellan olika nätägare.

OK, tack fattar nu att jag ska ha SRN rör var köper man 5 av dessa i Stockholmstrakten? Förmodar att 6 metersrör inte är nåt man köper på nätet!

Går säkert att hitta på nätet men frakten kommer att bli dyrare än rören. 6m går ofta som skrymmande gods och blir svindyrt att skicka..

Fråga Vattenfall, du kanske kan få (eller köpa) det av dom.

DV rör skall du ha dubbelväggiga, anledningen är att de korrugerade kollapsar ibland (ofta) vilket gör att omdragning av kabel blir omöjlig i framtiden. Gå in på pipelife.se och kolla efter gula markrör, DV (dulleväggiga som sagt)...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.